Nákup vlaků dlouhodobě kritizuje tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation. Vadí mu, že České dráhy na nákup vlaků nevypsaly výběrové řízení, ale využily nabídku odprodeje 16 přebytečných vozidel původně objednaných rakouskými drahami ÖBB.
Dráhy dosud tvrdily, že dohodnutá cena 200,5 milionu eur (zhruba pět miliard Kč.) za soupravy byla výjimečně výhodná a vypsání výběrového řízení bránil i omezený čas, po který nabídka platila.
To loni potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který nákup bez výběrového řízení posvětil. Jeho rozhodnutí ale zrušil krajský soud v Brně, podle kterého ÚOHS chyboval, když ve svém hodnocení srovnával cenu Railjetů jen s vlaky ICx od Siemensu a nařídil, aby tuto klíčovou otázku posoudil znovu. Proti rozhodnutí krajského soudu se ale odvolaly ČD, Siemens i ÚOHS k Nejvyššímu správnímu soudu.
Osm nových souprav má podle dřívějšího vyjádření dopravce sloužit pro provoz na mezinárodních linkách do Bratislavy a Budapešti. Soupravy Railjet jsou sedmivozové jednotky s řídícím vozem. Jejich kapacita je asi 400 míst a jsou určeny pro provoz rychlostí až 230 km/h.
Škoda Transportation, která měla o zakázku zájem, chtěla Českým drahám nabídnout vozidlo vlastní výroby, které mělo být schopné jet 200kilometrovou rychlostí a mělo tuzemského dopravce údajně vyjít levněji než nabízené Railjety.