"Postupujeme tvrději při opakujících se prohřešcích ve vztahu k zákonu o ochraně spotřebitele. Úspěšnost našeho přístupu dokazuje skutečnost, že řada "šmejdů" začíná své aktivity přesouvat do zahraničí," uvedl ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský.
Inspekce za prvních pět měsíců roku zjistila závady u 79 procent předváděcích akcí. Celkem letos ČOI udělila jejich organizátorům 70 sankcí.
Dosud nejvyšší pokutu, dva miliony korun, dostala 1. Česká reklamní společnost v květnu, a to za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory během prodeje, uvedla ČOI. Společnost Alfa Orange dostala pokutu 800.000, firma Czech Reisen půl milionu korun. ČOI také podala návrh na zrušení jejího živnostenského oprávnění. Reklamní společnost SENIOR dostala od ČOI sankci půl milionu korun.
Pravomoci ČOI budou od roku 2014 posíleny, inspekce bude moci pořizovat na předváděcích akcích zvukové a obrazové záznamy. Použití záznamové techniky má odradit prodejce od použití agresivních obchodní technik jako je například bránění seniorům v odchodu z prodejní akce nebo odebírání občanských průkazů a odmítání jejich vrácení bez uzavření kupní smlouvy, křičení na seniory či přímé vyhrožování.
Podle návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele budou také muset pořadatelé předváděcích akcí hlásit dopředu ČOI místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta.
Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se budou moci obrátit na systém spotřebitelského ombudsmana. Na podzim by měl vstoupit v účinnost i zákaz řetězení živností, který má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru.