Téma tohoto týdne: Jak řešit problémy na dovolené
Na dovolené vás mohou potkat rozličné problémy. Některé z nich jsme již v tomto, respektive minulém týdnu řešili na našich stránkách. Tyto patálie (ztráta dokladů, krádež zavazedel, zranění apod.) byly určitě pravděpodobnější a závažnějšího rázu než problém, o kterém budeme psát dnes - krach cestovní kanceláře (CK). Pro tento případ by vaše CK měla totiž být pojištěna. Podobná situace nastává i tehdy, když si zájezd kupujete prostřednictvím cestovní agentury. Dbejte na to, aby i tento byl pojištěn!
Domů můžete odjet díky pojišťovně
"V případě, že cestovní kancelář má v době svého úpadku platnou a účinnou pojistnou smlouvu a doprava je součástí zaplaceného zájezdu, pojišťovna zajišťuje repatriaci klientů této CK ze zahraničí zpět do České republiky včetně nezbytného ubytování a stravování do doby odjezdu," uvedla vedoucí oddělení Marketing servis Generali Pojišťovny Renata Werliková.
Domů můžete odjet sami
Odvoz domů si můžete samozřejmě zajistit i sami. Potom to ale má háček. "Zajistí-li si zákazník CK dopravu včetně nezbytného ubytování a stravování na vlastní náklady, poskytne mu pojišťovna peněžní plnění pouze do výše, jakou by musela vynaložit, pokud by dopravu, ubytování a stravování zajišťovala sama," sdělila Renata Werliková.
Cestovní kanceláře se pojišťují pro případ úpadku u níže uvedených pojišťoven. Na jejich internetových stránkách najdete seznam subjektů, které pojistily:
Nemáte-li zrovna přístup na internet, máte možnost přesvědčit se o pojištění také přímo v prostorách vaší "cestovky". Tam vám na požádání předloží originál, či ověřenou kopii uzavřené pojistné smlouvy, platné pro rok 2004. Jinak má také CK povinnost při uzavření cestovní smlouvy předat vám doklad ("informační kartičku") o uzavřeném pojištění, včetně podmínek pojištění a postupu při nastalé pojistné události.
Jak postupovat?
V případě vašich problémů na zahraniční dovolené, které vyplynou z úpadku cestovní kanceláře, nejdříve kontaktujte pojišťovnu nebo její asistenční službu. Jen na základě tohoto kontaktu může být pojišťovnou zabezpečena vaše doprava do České republiky, respektive ubytování a stravování do doby odjezdu. Telefonní nebo faxová čísla, respektive e-mail na asistenční službu naleznete na rubové straně již zmiňované "informační kartičky". "Zde je přesně uvedeno, jak se má klient CK zachovat v případě nutnosti repatriace, tedy v případě toho, že se ocitne bez pomoci v zahraničí a bude jej nutné dopravit domů. Klient je v takovém případě povinen zavolat asistenční službě a sdělit jí, v jaké situaci se nachází. Asistenční služba tuto situaci vyhodnotí a poradí, jak se zachovat," sdělil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.
Pro asistenční slubu je vždy lepší, pokud se klienti CK dohodnou na osobě, která bude v komunikaci s asistenční službou vystupovat za ně. To může být jak vedoucí zájezdu tak i spolucestující. "Potom je však nezbytně nutné, aby se v telefonátu na asistenční službu kromě názvu cestovní kanceláře vždy uvedlo, za jaké osoby volající vystupuje, jejich jména a souhrnný počet. Dále je důležité pravdivě odpovídat na všechny otázky, které budou tomuto zástupci ze strany asistenční služby pokládány," dodal Václav Bálek.
Pokud bude cestovní kancelář skutečně v úpadku, bude asistenční služba s vámi (potažmo zahraničním delegátem CK) nadále v kontaktu a bude vás informovat o krocích, které učinila pro váš odvoz. Poskytne vám informace o podmínkách a harmonogramu repatriace, ale i o tom, jak postupovat při dalším řešení případných nároků na pojistné plnění.
Trochu jiné krachy
Na pojišťovnu se obracejte i v případě, že vám CK nevrátí zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu, pokud se zájezd neuskutečnil, respektive když vám nevyrovná rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze z části. Prostřednictvím příslušného formuláře jí oznámíte nastalou škodní událost. Co v tomto dokumentu zpravidla budete muset vyplnit? (zde je vzor, který používá Česká pojišťovna)
-
Osobní údaje pojištěných (jména, příjmení, rodná čísla, adresy)
-
Údaje o zájezdu (číslo cestovní smlouvy, název cestovní kanceláře, místo pobytu, doba pobytu, cena zájezdu)
-
Výdaje při úpadku cestovní kanceláře během zahraničního pobytu za náhradní ubytování (cena, počet nocí, plátce a příjemce, datum úhrady), stravování (doba stravování, cena, plátce a příjemce, datum úhrady) a dopravu při návratu
-
Požadovaný způsob úhrady pojistného plnění (složenkou nebo převodem)
V této souvislosti si s sebou do pojišťovny vezměte cestovní smlouvu, doklad o zaplacení zájezdu nebo zálohy, doklady o všech platbách spojených s pojistnou událostí, za něž budete požadovat náhradu a také doklad pro pojištěné ("kartičku"), který vám předala CK.
Je obvyklé, že pojišťovna poskytuje plnění v korunách. Náklady na ubytování, stravování či dopravu v zahraničí v cizí měně se přepočítávají podle devizového kurzu ČNB platného při vzniku pojistné události. Pro nahlášení všech vašich nároků máte ze zákona šestiměsíční lhůtu. Pojišťovny ji nemohou zkrátit.
Další finanční tipy a triky naleznete na http://www.finance.cz/aktuality.