Plzeňský kraj, ŘSD a Plzeň jednají o napojení letiště Líně na D5

02.07.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Líně (Plzeňsko) 2. července (ČTK) - Plzeňský kraj, město Plzeň a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jednají o napojení dálnice D5 na letiště Líně u Plzně, které má rozlohu 450 hektarů. Křižovatka a příjezdová silnice je podmínkou rozvoje letiště, které stále patří státu, ale investoři tam nevstupují. ČTK to dnes řekli hejtman Milan Chovanec (ČSSD), šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák a náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD).

"Začali jsme diskutovat s krajem," řekl Čermák. "Není to jen o ŘSD, ale i o ministerstvu dopravy. Největší obavy mám z ministerstva vnitra, které by povolovalo křižovatku na výjimku," dodal. Kraji ale slíbil, že to s ministerstvem dopravy vyřeší. Problémem je, že se nová křižovatka místně dostává mezi dvě existující před Plzní a v Nýřanech, tedy vzdálené od letiště necelé dva a pět kilometrů. Zatím je zpracovaná studie křižovatky a pokračující silnice. Investici odhadl Čermák do 200 milionů korun. Sjezd za Sulkovem je v dokončovaném územním plánu kraje jako veřejně prospěšná stavba. Obec Líně ho vítá kvůli pracovním příležitostem.

"Líně jsou v něm pořád zanesené jako největší zóna v kraji," řekl šéf krajského odboru regionálního rozvoje Miloslav Michalec. Zatím jsou tam kromě letecké záchranné služby jen drobné firmy.

"Vedeme diskusi s firmou PlaneStation (má letiště 12 let v pronájmu). Vyskytlo se tam několik sporných témat v pozemcích, které nejsou zcela ucelené. Rozvojová zóna by měla být primárně pro Plzeň, protože Borská pole už jsou plná. Ale aby měla hodnotu, tak potřebuje napojení," uvedl Chovanec. Dopravním napojením se hodnota výrazně zvýší a kraj se bude na přípravě zóny podílet. "Budeme se bavit, zda Plzeň tak velkou zónu ještě potřebuje a zda je reálné tam investory dostat. Ale měli bychom být připraveni," řekl. Každý větší investor požaduje napojení na dálnici.

PlaneStation dnes podle Chovance říká, že by se křižovatkou situace výrazně zlepšila a že bez napojení na D5 nemá území reálnou šanci stát se významným prvkem ekonomiky v regionu.

Rozvoj Líní podpořilo červnové krajské zastupitelstvo. "Z nedávné cesty vedení kraje a města do Číny vyplynulo, že čínská vláda chce vybudovat ve střední Evropě čtyři průmyslové zóny. Zafinancuje je a přivede investory," řekl Zrzavecký. Město i kraj už v Číně deklarovaly zájem, konkrétní jednání budou v Plzni na podzim. Zóna Líně má 450 hektarů, z toho 200 hektarů je letiště. "Má to stále pronajaté firma PlaneStation se zahraničními partnery. Jejich projekt se ale nenaplňuje a snad by měla být ukončena spolupráce mezi státem a firmou prostřednictvím ministerstva obrany. A kraj teď začne jednat o tom, že by to převzal," řekl. Líně by se s nedalekou zónou Borská pole daly propojit.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK