Na Vysočině bude dopravu u D1 sledovat 14 policejních hlídek. "I když jsou práce se snášením mostů naplánovány na noční dobu, kdy je provoz na dálnici slabší, nelze vyloučit, že by mohlo na objízdných trasách docházet k problémům," uvedl Jan Kostečka z krajského odboru dopravní policie. Policisté jsou připraveni i ve Středočeském kraji. Upozorňují na to, že kamiony z dálnice sjedou na silnici, kterou běžně používají stovky nákladních aut. "Pokud dojde k nehodě, tak to bude stát, protože neexistuje žádná jiná objízdná trasa," uvedl Josef Budil ze středočeské dopravní policie.
V každém úseku D1 se budou bourat tři mosty. Kvůli přípravám budou omezení na dálnici přibývat od dnešního večera. Mezi Lhotkou a Bíteší začnou řidiči jezdit dvěma pruhy na Brno a v jednom směrem na Prahu. Od čtvrtečního večera bude tentýž režim zaveden i v úseku Loket - Hořice. Podobně bude doprava proudit během dokončovacích prací od soboty do půlnoci 9. července. Vyplývá to z tiskové zprávy ministerstva dopravy.
Při úplné uzavírce z pátku na sobotu budou vyznačeny obousměrné objížďky. Na Žďársku budu auta jezdit mezi exity Velká Bíteš a Lhotka po silnicích II/602 a II/390. O něco složitější bude situace na Benešovsku, kde bude stanovena kratší objížďka pro auta s hmotností do 12 tun. Sjíždět budou na 66. kilometru dálnice u obce Loket. Objížďka je povede po silnicích II. třídy přes Ledeč nad Sázavou na exit Koberovice. Víc si zajedou kamiony, které budou z D1 sjíždět už na exitu 21 Mirošovice, pojedou přes Tábor, Pelhřimov a na dálnici se vrátí v Humpolci.
Bourání mostů je součástí modernizace nejstarší tuzemské dálnice. Ve dvou úsecích na Vysočině pracují stavbaři od 9. května, o měsíc později začaly práce mezi Loktem a Hořicemi. Vyjma bourání mostů se opravy provádějí za plného provozu.
První most se na D1 boural u Větrného Jeníkova, a to ze soboty 8. června na neděli 9. června. Tehdy byla dálnice mezi Humpolcem a Jihlavou uzavřená přes 13 hodin. Úplná uzavírka měla trvat 12 hodin, ale protáhla se, protože se stavbaři museli potýkat s větším množstvím železa v mostní konstrukci, než očekávali.
Demolici prováděla firma Setra, která teď bude zajišťovat bourání jednoho mostu u Lokte. "Bylo to víc zpevněné, na to budeme lépe připraveni," podotkl Pavel Kaspar z podniku. Na demolicích se nyní bude podílet více firem.
Mezi Loktem a Hořicemi padnou mosty na 67., 70. a 71. kilometru, po nichž vedou menší silnice. Tyto mosty budou později postaveny znovu. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) patří obci Loket, Lesům ČR a Středočeskému kraji. Starosta obce Loket Vladimír Vacek řekl, že se bez mostu na čas obejdou. Vede po něm cesta k zemědělským a lesním pozemkům. Z víkendové uzavírky má určité obavy. "Záleží také na disciplíně řidičů," řekl.
Mezi Lhotkou a Bíteší budou obnoveny jen mosty bourané na 157. a 162. kilometru. Oba spravuje město Velká Bíteš. Po mostě u Bíteše vede cesta k pozemkům, druhý most spojuje místní části Jáchymov a Holubí Zhoř. "Ale je to komunikace, která se v zimě neudržuje, pro lidi to není neobvyklé, že jezdí jinudy," podotkl bítešský místostarosta Tomáš Kučera. Třetí most, který padne na 160. kilometru, už ŘSD stavět nebude. Most patří malé obci Nové Sady, která ho není schopna dlouhodobě udržovat. "Raději jsme ho nechali zbourat. ŘSD nám postaví objízdnou cestu," řekl starosta Karel Klíma. Cesta k lesu se tak lidem prodlouží o několik stovek metrů.
Přestavbu dálnice mezi Loktem a Hořicemi zajišťují firmy Colas CZ a Porr. Mezi Lhotkou a Bíteší pracují OHL ŽS a Alpine Bau CZ.