Objem veřejných stavebních zakázek v pololetí klesl o 11 procent

09.07.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 9. července (ČTK) - Stavební firmy získaly v letošním prvním pololetí v Česku od veřejné správy 1850 zakázek za celkem 43,1 miliardy korun, což je v porovnání se stejným obdobím loňska o 10,9 procenta méně. V prvním čtvrtletí ale objem zakázek klesl meziročně dokonce o 31,4 procenta. Vyplývá to z analýzy inženýrské a poradenské společnosti ÚRS Praha, kterou má ČTK k dispozici.

Hodnota zadaných zakázek na pozemní stavby, tedy hlavně na budovy, se za prvních šest měsíců propadla meziročně o 27,6 procenta na 12,19 miliardy korun. Objem zakázek na inženýrské stavby také klesl, ale jen o dvě procenta na 30,87 miliardy korun.

"Reálný pokles hodnoty zadaných zakázek v prvním pololetí 2013 byl přitom ještě výraznější, protože do 31. března 2012 byla povinnost zveřejňovat podlimitní veřejné zakázky s hodnotou do šesti milionů korun bez DPH, po novelizaci zákona o veřejných zakázkách byl tento limit snížen na tři miliony korun bez DPH," upozornil ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Praha Zdeněk Kunc. Připomněl, že od počátku letoška také vzrostla sazba DPH u stavebních prací o jeden procentní bod.

Největší objem veřejných zakázek získala společnost Eurovia CS, která vyhrála tendry za 4,07 miliardy korun. Z dalších 1,96 miliardy korun bude mít podíl ve sdruženích s jinými firmami.

Mezi zadavateli zakázek výrazně klesl podíl měst a obcí, hodnota jimi vypsaných zakázek se snížila o 41,6 procenta na 16,33 miliardy korun. U vládního sektoru hodnota meziročně naopak vzrostla o 51,1 procenta na necelých dvacet miliard korun a u ostatních zadavatelů klesla o 5,4 procenta na 6,73 miliardy korun. Největší objem zakázek zadala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), bylo to celkem 19 zakázek za šest miliard korun.

Hodnotu jedné miliardy korun přesáhlo osm zakázek. Největší zadanou veřejnou zakázkou bylo odstranění starých ekologických zátěží po těžbě ropy u Moravské Nové Vsi za takřka dvě miliardy korun, kterou zadal státní podnik Palivový kombinát Ústí. Následovala modernizace železniční trati Tábor - Sudoměřice u Tábora za 1,74 miliardy korun zadaná SŽDC, kterou získala společnost OHL ŽS. Fyzikální ústav AV ČR zadal sdružení firem stavbu výzkumného centra ELI, jehož první etapa vyjde na 1,67 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK