Podle Ballmera je cílem změn jednotná strategie a organizace firmy podle vymezených funkcí. Microsoft je největším výrobcem softwaru na světě a po změnách bude mít osm divizí. Ballmer doufá, že nová struktura umožní Microsoftu rychleji uvádět nové produkty na trh a zároveň zvýší výkonnost celé firmy.
Microsoft se hlavně snaží nalákat uživatele, aby využívali stěžejní produkty Microsoftu i v dalších přístrojích, nejen v osobních počítačích. K vlajkovým produktům firmy patří programy Word a Office. Firmu velmi zasáhl prudký pokles prodeje osobních počítačů, který se promítl rovněž do propadu poptávky po softwaru. Spotřebitelé také vlažně přijali nejnovější operační systém Windows 8.
Ballmer převzal funkci ředitele v roce 2000 po Billu Gatesovi. Jeho cílem je podle agentury Reuters přeměnit firmu tak, aby se více podobala konkurenční společnosti Apple. Ten coby výrobce telefonů iPhone a tabletů iPad překonal v posledních pěti letech Microsoft v prodeji i tržní hodnotě, protože se mu podařilo hladce propojit své přístroje s internetovými službami jako je iTunes.
Poslední reorganizace Microsoftu se uskutečnila v červenci 2008, kdy firma rozdělila divizi programů a služeb do tří samostatných divizí - Windows, internetové služby a servery a nástroje.