Největší stavba na Plzeňsku, trať Rokycany-Plzeň, začne v srpnu

17.07.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ejpovice (Plzeňsko) 17. července (ČTK) - Největší stavba v Plzeňském kraji, čtrnáctikilometrová železniční trať mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun, začne příští měsíc, tedy s téměř tříletým zpožděním oproti původnímu plánu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Způsobila ho kromě sporů o pozemky hlavně odvolání soutěžitelů, která tento týden definitivně odmítl antimonopolní úřad. Smlouva s vítězným dodavatelem, sdružením Metrostav a Subtera, se uzavře v nejbližších dnech a v srpnu je možné začít stavět, řekl ČTK mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Stavba, která potrvá až do roku 2016, by měla podle původních plánů začít budováním hlavní části projektu - nejdelšího českého železničního tunelu u Ejpovic o délce 4,2 kilometru. "Harmonogram není zatím stanoven a bude se řešit v těchto dnech," uvedl mluvčí. Kvůli posunutí stavby za rok 2015, kdy končí možnost financování ze současného plánovacího období EU, chce investorská SŽDC dohodnout rozložení financování až do roku 2016. Většina nákladů se ale vyčerpá do roku 2015.

Velmi reálný je podle Tesaře podpis smlouvy SŽDC s Metrostavem v příštím týdnu. Podle konkurenčních firem je vítězná cena 3,97 miliardy korun velmi těžko dosažitelná, protože podle původních odhadů měl na téměř čtyři miliardy korun přijít pouze samotný tunel z Kyšic pod plzeňským vrchem Chlum. Soutěž původně počítala s náklady 7,5 miliardy korun. Metrostav ale zvolil jiný způsob hloubení tunelu. Podle firmy Skanska, která vítěze napadla a nabídla že úsek postaví za 4,75 miliardy korun, metoda Metrostavu neodpovídá zadávací dokumentaci.

Koncem roku 2009, při předání projektu stavby, který přišel na 200 milionů Kč, prezentovala SŽDC náklady na výstavbu celého úseku Rokycany Plzeň na téměř deset miliard korun. Měla začít koncem roku 2010 a první vlaky po něm měly projíždět v roce 2014.

Současná trať mezi Rokycany a Plzní se zkrátí o více než šest kilometrů. Doba jízdy se díky vyšším rychlostem, až 160 kilometrů za hodinu u souprav s výkyvnými skříněmi, sníží na polovinu, dnes je 20 minut. Dva jednokolejné tunely budou podle SŽDC nadstandardně bezpečné. Budou propojené s únikovými východy po 350 metrech. Do tubusů, kde mohou vlaky jezdit až 200 kilometrů v hodině, budou moci zajíždět hasičské vozy.

Úsek Rokycany - Plzeň hodnotí správce železniční infrastruktury jako zakázku desetiletí. Na III. tranzitním železničním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem, loni skončily stavby Beroun - Zbiroh a Zbiroh - Rokycany. Pokračují přípravné práce na optimalizaci posledního ze sedmi úseků mezi Smíchovem a Berounem, který bude rozdělený na tři části. Celá západní větev III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard korun, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK