Meziroční propad výnosů mýtného systému nastal poprvé v roce 2009, kdy byl způsobený ekonomickou recesí. Podobný propad výběru nastane i letos. Podle odhadu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se výběr sníží z loňských 8,68 miliardy k hranici osmi miliard korun. "Tentokráte to bude kvůli problému s nastavením sazeb," uvedl ředitel Inoxive Ondřej Zaoral s tím, že na rozdíl od roku 2009 letos intenzita pohybů kamionů neklesá.
Dvojí zvýšení sazeb o 25 procent se netýkalo nejvyšší ekologické kategorie kamionů, kterých v těchto letech začalo nejvíce přibývat. Při započtení poměru jednotlivých emisních tříd do takzvaného váženého průměru se tak průměrná cena ujetého kilometru meziročně nezvyšovala o 25 procent, ale o 15 procent mezi roky 2010 a 2011 a o devět procent následující rok. Při započtení inflace se od roku 2007, kdy systém vznikl, do loňského roku průměrná vážená sazba, která zohledňuje poměrné zastoupení kategorií vozidel ve výběrech mýtného, na jeden kilometr snížila o sedm procent.
Český mýtný systém tak podle Inoxive příliš zvýhodňuje právě kategorii Euro 5. Tato vozidla ve srovnání se staršími vozidly splňujícími emisní kategorii Euro 2 platí o 50 procent méně na ujetý kilometr. V sousedním Rakousku činí toto zvýhodnění 12 procent, uvedl Zaoral s tím, že náš jižní soused rovněž rozlišuje novou kategorii Euro 6 splňující ještě přísnější emisní limity. Je tak otázka, zdali by do budoucna nebylo vhodné uvažovat o změně sazeb, oslabit zvýhodnění pro Euro 5 a přidat kategorii pro ještě ekologičtější vozidla.
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 650.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát vloni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun, očekával mnohem větší výnos kolem deseti miliard korun.