Evropská komise v úterý konstatovala, že některé typy mercedesů se kvůli zakázanému chladivu nemohou v Evropské unii prodávat ani registrovat. Posvětila tím nedávné rozhodnutí Francie zablokovat prodej těchto vozů a umožnila podniknout takový krok i dalším zemím.
Na dnešním zasedání na technické úrovni se zástupci 28 zemi shodli na nutnosti kroků, které by obnovily pořádek. "Členské státy s ohledem na vozy, které nejsou v souladu s legislativou EU, konstatovaly, že se mají podniknout nápravná opatření, včetně stažení těch vozů, které se už na trhu prodávají, jak už jeden z členských států udělal," uvedla komise s odkazem na Daimler a Francii.
Jeden z evropských činitelů agentuře Reuters řekl, že komise chce v příštích týdnech zorganizovat jednání s francouzskými a německými úřady. V těch by se mělo dospět k řešení, dodal.
Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, jež od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice zcela bezpečná pro zdraví, nevyhovuje ale evropské politice proti emisím skleníkových plynů.
Daimler ve svých testech zjistil, že jediná schválená náhrada, typ R134yf od amerických společností Honeywell a DuPont, může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt. Američtí výrobci zprávy o nebezpečnosti svého chladiva bagatelizují a poukazují na jeho přednosti pro životní prostředí.
Německý úřad pro motorová vozidla KBA Daimleru schválil používání R134a a vyzval k dalšímu zkoumání bezpečnosti nového chladiva. Jeho rozhodnutí podpořilo německé ministerstvo dopravy. Oba úřady pak poslaly do Bruselu rozklad s požadavkem, aby Daimler mohl i nadále používat zakázané palivo, dokud nebudou dokončeny jejich vlastní vědecké testy.
Daimler na počátku července sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodeje značky v této zemi a asi dvě procenta globálního prodeje firmy.
Němečtí politici poukázali na to, že krok Paříže může souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU. Jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky.