O zahájení vůbec prvního obchodního sporu s Ruskem před WTO informovala Evropská unie začátkem minulého týdne. Moskva je členem WTO teprve necelý rok.
Recyklační poplatek na automobily zavedlo Rusko devět dní poté, co se stalo členem WTO. Z poplatku se mají hradit budoucí náklady na recyklaci vozu, je to tedy jakási "zelená daň". Ruské úřady však poplatek vybírají jen při dovozu auta, domácí výrobci tuto povinnost nemají. Podle EU je tak zmíněný poplatek ve skutečnosti dovozní daní.
Snížení dovozních cel na auta bylo jedním z hlavních problematických bodů při vyjednávání Ruska o připojení k WTO. Moskva o vstupu do organizace jednala zhruba 18 let. Rusko nakonec s omezením dovozních cel souhlasilo, EU však upozornila, že recyklační poplatek prakticky clo nahradil, připomíná agentura Reuters.
WTO je mezivládní organizací, která usnadňuje mezistátní obchodní výměnu. Je nejvyšším orgánem k urovnávání sporů mezi obchodními partnery a má bránit diskriminaci malých zemí.