Žák prohlásil, že stavaři používají řidiče jako rukojmí v boji o navyšování cen staveb. "Upozorňuji všechny dodavatele, že stát nebude ustupovat nátlaku na umělé navyšování cen staveb takzvanými vícepracemi, natož pak ultimativnímu jednání hraničícímu s vydíráním," sdělil ministr úřednické vlády. Zároveň podle mluvčího úřadu vyzval Žák ředitele ŘSD Davida Čermáka k přípravě všech možných variant řešení, včetně okamžitého vypovězení smluv se zhotovitelem a obnovení provozu na dálnici.
Šéf ŘSD ve středu uvedl, že se ve zmíněném úseku D1 po odstranění betonových desek z krajnice vozovky ukázalo, že je dálnice v horším stavu, než s jakým počítal projekt oprav. "Únosnost na krajnicích je menší, než se předpokládalo," řekl. Pravděpodobně se tak podle něj nepodaří položit nový povrch ani v jednom jízdním pásu ještě letos. OHL ŽS, která D1 u Velké Bíteše opravuje, proto zastavila stavbu.
Podle Žáka ministerstvo nezpochybňuje, že se mohly objevit problémy se stavem krajnice D1. "Mně vadí, že stejný problém se vyskytl na několika úsecích, ale zatímco ostatní dodavatelé pokračují v pracích a při tom řeší technický problém, jakých se při takové stavbě vyskytne mnoho, tak jeden z nich to řeší zastavením prací a vysláním ultimativního požadavku směrem ke státu o navýšení ceny," řekl ministr.
V současnosti je v daném úseku dálnice doprava ve směru na Prahu vedena ve dvou jízdních pruzích zúžených směrem ke středovému dělicímu pásu. Pravý jízdní pruh má šířku 3,25 metru, levý měří tři metry. V úseku je omezena rychlost na 80 kilometrů v hodině. "Zastavení prací na opravě dálnice v úseku Lhotka - Velká Bíteš se nijak neodrazilo v režimu dopravy, který je nastaven stejným způsobem jako na začátku stavby. Rozhodnutí o dopravním značení se zastavením prací nezměnilo," řekla dnes ČTK krajská policejní mluvčí na Vysočině Dana Čírtková.
Kolony se v místě podle Čírtkové netvoří, dálnice je dobře průjezdná. "Výjimkou jsou situace, kdy se v místě dopravního omezení nebo v jeho blízkosti stane nehoda," dodala.