Na D1 u V. Bíteše se zatím moc materiálu přemisťovat nebude

24.07.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Velká Bíteš (Žďársko) 24. července (ČTK) - Pracovníci společnosti OHL ŽS na úseku dálnice D1 Lhotka - Velká Bíteš podle mluvčí Taťjany Pelíškové uvádějí stavbu do stavu, ve kterém se nacházela v době přerušení prací. Firma od úterý provádí udržovací, opravné a přípravné práce, které umožní následné masivní nasazení těžké techniky. Během několika nejbližších dní proto nedojde k přemisťování velkého množství materiálu, oznámila dnes mluvčí ČTK.

"Sestava mechanismů, která se v tyto dny pohybuje na staveništi, odpovídá zmíněnému charakteru prací," sdělila mluvčí. Reagovala tak na informace v některých médiích, z nichž mimo jiné vyplývá, že úterní znovuobnovení prací firma práci vzhledem k nízkému počtu nasazených pracovníků a techniky pouze předstírá. "Naši pracovníci a technika se musejí pohybovat na stavbě podle plánu a rozpisu prací a nikoliv podle pokrytí stavby médii," dodala mluvčí.

Práce se v úseku nedávno zastavily, když OHL ŽS uvedla, že kvůli špatné únosnosti krajnic nemůže pokračovat ve výstavbě, a požadovala proplacení zvýšených nákladů. Ministr dopravy Zdeněk Žák o víkendu firmu vyzval k obnovení prací na rekonstrukci a pohrozil vypovězením smlouvy. Zástupci ministerstva dopravy, státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic úsek v úterý zkontrolovali.

Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury uvedl, že kontrola dokumentace sporných objektů měla ověřit postup ŘSD a zjistit, zda jsou požadavky na vícepráce akceptovatelné. Pokud se nevyskytne potřeba speciálních posudků, měl by být podle Čočka znám výsledek nejdéle do jednoho měsíce. "Zdůrazňuji však, že tato kontrola nemá přímý dopad na vztah ŘSD - zhotovitel a práce v podstatě mohou běžet bez omezení," sdělil Čoček ČTK.

Výsledek kontroly může mít podle něj tři varianty - ukáže se, že neexistuje situace popisovaná zhotovitelem a žádné vícepráce nejsou potřeba, nebo že vícepráce je nezbytná, ŘSD nicméně při přípravě projektu nechybovalo a výdaje lze financovat v plném rozsahu. Ve třetí variantě se může ukázat, že vícepráce je nezbytná, při přípravě projektu však došlo k chybám a výdaje jsou nezpůsobilé k financování.

"Stroje na sjezdu Lhotka začaly s čištěním rigolů, kolový bagr čistí drenážní šachty. Začíná také sanace opěry po sneseném nadjezdu číslo 222," uvedl vedoucí projektu Jiří Krátký z OHL SŽ. Práce jsou podle něj zpožděny o několik týdnů. "Hledáme způsob, jak je urychlit tak, aby nebyl ohrožen definitivní termín dokončení stavby, který je podle harmonogramu koncem října 2014," dodal Krátký.

Podle prvního náměstka ministerstva dopravy Lukáše Hampla bude úřad postup prací nepřetržitě monitorovat, uvažuje se dokonce o nasazení kamerového systému. Hampl varoval, že ministerstvo pod hrozbou pracovněprávních postihů nepřipustí navýšení víceprací, které nebudou odpovídat schválenému dokumentu. "Může se objevit chyba projektu, nicméně historie nám říká, že vícepráce byl ve velkém rozsahu zneužívaný fenomén, jehož opakování nekompromisně zabráníme," prohlásil Hampl.

Podle ředitele ŘSD Davida Čermáka problém vyplývá ze změny obchodních podmínek, které říkají, že veškeré vícepráce musí být dopředu nahlášeny a schváleny, a bez toho je nelze zaplatit. "Je to exemplární případ, a tím by se měla najít rovnováha mezi zhotovitelem a investorem," uvedl Čermák.

"Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek," uvedl v pondělí ministr.

Státní kontrola je jedním ze sedmi bodů, na kterých se státní investorské organizace s ministrem dohodly k udržení nákladů na práce nad rámec dopravních projektů pod kontrolou.

Podle dohody musí být od pondělí náklady na vícepráce schváleny dopředu, nikoli zpětně, jako to bylo dosud. Každá vícepráce musí být zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost. Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovněprávní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.

O opravě dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

bjr jpt

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK