Moskva chce ještě letos završit jednání o výrobě L-410 v Rusku

29.07.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Moskva 29. července (ČTK) - Ruské úřady chtějí ještě letos završit jednání s výrobci regionálních letadel v Česku a Kanadě o umístění jejich výroby do Ruska. Uvedl to dnes podle ruských agentur vicepremiér Arkadij Dvorkovič při schůzce se šéfem vlády. Rusové mají zájem o výrobu letounů L-410, které se desítky let vyrábějí v Kunovicích, ale z agenturních zpráv není zřejmé, zda by mělo jít o výrobu souběžnou. Zatím ruská vláda dotuje nákupy L-410 pro regionální přepravce.

"Ministerstvo průmyslu se touto otázkou zabývá proto, aby bylo možné letos tyto rozhovory završit a pak přistoupit k podpisům," řekl Dvorkovič podle agentury ITAR-TASS. "Momentálně se nejaktivněji vedou jednání o lokalizaci výroby letounu L-410, který se nyní vyrábí v Česku, ale majiteli závodu jsou ruští investoři. Kromě toho se vedou jednání s kanadskými výrobci o zatím ještě částečné lokalizaci výroby odpovídajících typů letadel v Rusku," dodal.

Kanadským typem letounu, zvažovaným pro výrobu v Rusku, je podle agentury Prajm stroj Bombardier Q-400.

Před pár dny se v ruských médiích objevily zprávy, že Uralský těžařský holding UGMK chce zvýšit svůj majetkový podíl v kunovickém výrobci L-410, podniku Aircraft Industries, z 51 na 100 procent odkupem menšinového balíku akcií od české obchodní společnosti PAMCO INT.

Aircraft Industries je největším výrobcem civilní letecké techniky v ČR. Navazuje na více než sedmdesátiletou tradici závodu na leteckou výrobu v Kunovicích na Uherskohradišťsku. Společnost zaměstnává bezmála 900 lidí. Jejím nosným programem je malý dopravní letoun L 410 dodávaný do mnoha zemí, především do Ruska. Aircraft Industries má letos vyrobit 13 letadel, které kromě Ruska půjdou například i do Alžíru a do Francouzské Guyany.

ITAR-TASS již dříve označil letoun L 410 za základní model pro modernizaci leteckých parků ruských regionálních společností. Naopak deník Kommersant poukázal na "pochyby expertů ohledně perspektivnosti výroby letadel, které morálně zastaraly ještě v minulém století".

L-410 byl vyvinut v druhé polovině 60. let. Mezitím byl několikrát modernizován.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK