ČD před hrozící výměnou vedení inzerují lepšící se hospodaření

30.07.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 30. července (ČTK) - České dráhy krátce před zasedáním dozorčí rady, která by mohla vyměnit management dopravce, zadaly do několika tištěných médií celostránkové inzeráty oznamující zlepšení hospodářských výsledků, růst počtu cestujících a omlazování vozidlového parku. Inzerci dopravce objednal v Mladé frontě Dnes, Hospodářských novinách a v regionálních Denících, řekl ČTK mluvčí drah Radek Joklík. Podle něj je ale souhra náhod, že se objevují právě nyní, kdy se rozhoduje o osudu nynějšího vedení Českých drah.

Inzerce se dělá pravidelně. Není to tak, že by se dělala kvůli dozorčí radě, uvedl Joklík s tím, že jde o standardní model, podle kterého dopravce celostránkové inzeráty zadává dvakrát do roka v souvislosti se změnami jízdního řádu. Letos na jaře ale dopravce reklamu nezadal, protože nebyly k dispozici hospodářské výsledky, a nyní jen využil nevyužitého prostoru, vysvětlil mluvčí.

"V roce 2008 byly ČD ve faktické insolvenci, nesmírně zastaralým vozidlovým parkem odrazovali zákazníky a měly chronicky ztrátový provoz," uvedl v textu generální ředitel Petr Žaluda, který je šéfem drah právě od začátku roku 2008. Od té doby dopravci podle zveřejněných čísel stoupl počet cestujících o šest milionů a tržby z osobní dopravy proti roku 2008 vloni vzrostly o 787 milionů korun. Do obnovy vozidel dopravce investoval přes 27 miliard korun,a snížil tím průměrné stáří vozidel o sedm let na 25 let v roce 2012.

Část hospodářských výsledků dopravce zveřejnil už v minulém týdnu. Podle ministra dopravy Zdeňka Žáka ale zveřejněné údaje nepřinášejí prokazatelný důkaz o dobrém hospodaření státní firmy a bude dnes po členech dozorčí rady chtít, aby jej s kondicí národního dopravce seznámili důkladněji.

O odvolání Žaludy o které se nový ministr dopravy neúspěšně pokoušel už v roce 2009, se spekuluje od 19. července, kdy ministr prosadil obměnu většiny dozorčí rady Českých drah. Právě dozorčí rada rozhoduje o jmenování a odvolání vedení dopravce. Podle dřívějšího vyjádření ministra tyto kroky ale nevedou primárně k personálním změnám ve vedení ČD, ale měly za cíl zvýšit odbornost členů dozorujícího orgánu dopravce.

Cena celostránkového inzerátu v MfD vyjde podle ceníku na téměř tři čtvrtě milionu korun. Podle Joklíka ale České dráhy inzerují za nižší ceny, protože inzerci nezadávají nárazově, ale mají získaly reklamní prostor v otevřeném výběrovém řízení.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK