Novou cenu by ŘSD mělo začít platit od doby, kdy bude nový dodatek smlouvy s Kapschem podepsaný. Vyřešit se ale musí i předchozí dva roky, kdy ŘSD společnosti za překročený počet jednotek neplatilo. "Oni nárokovali 1400 korun a my jsme jim neplatili nic, protože jsme za tuto cenu nebyli ochotni uzavřít dodatek," řekl ČTK generální ředitel ŘSD David Čermák. Výsledná cena, na které se státní organizace s Kapschem dohodla, vyplynula z ocenění, které pro ŘSD vypracovala auditorská společnost BDO.
Palubní jednotky, o jejichž zpoplatnění se Kapsch s ředitelstvím silnic už zhruba rok pře, patří v převážné většině zahraničním dopravcům, kteří je využívají minimálně nebo vůbec. Tím rovněž argumentuje Kapsch, když vysvětluje rozdíl mezi původní a novou cenou s poukazem na to, že je velký rozdíl v četnosti využívání jednotek, což se nerovnoměrně promítá i do nákladů na provoz systému.
Důvodem, proč dopravci nepoužívané jednotky nevracejí, je podle Kapsche neúčinnost kauce 1550 korun, kterou za vydání jednotky platí jednotliví dopravci. Ta totiž v současnosti propadá až po třech letech, pokud dopravci nepoužívanou jednotku nevrátí. Od září se ale tříleté období zkrátí na rok. Zároveň se omezí i časová platnost předem nabitého kreditu na hrazení mýtného. Ta má nyní neomezenou platnost a nově by se podle legislativní změny měla zkrátit na jeden rok.
Nevýhodnost smlouvy s Kapschem na provozování mýtného systému nedávno kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle něj náklady na provoz systému odčerpaly v prvních pěti letech polovinu jeho výnosů. V letech 2007 až 2011 se na mýtném vybralo 31,3 miliardy korun, ale náklady činily 15,6 miliardy. Výsledek šetření NKÚ podle vedení společnosti nezohlednil to, že stávající smlouva je na deset let. Po započtení výběrů mýta za druhou polovinu tohoto období má podíl nákladů za provoz systému klesnout na 21 procent.
Stát vybírá mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je 664.000 držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 i vozy nad 3,5 tuny. V roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Stát loni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun, čekal ale výnos kolem deseti miliard korun.
Tomáš Cafourek mal