Jak ukazuje poslední zpráva o cenách automobilů v Evropské unii (vycházející z maloobchodních cen doporučených výrobci k 1. květnu 2004), ceny nových automobilů se na trzích v zemích eurozóny dále sbližují. V průměru levněji si auto ale stále pořídíte v nových členských zemích EU. Nejlevnějším trhem je Polsko. V eurozóně jsou ceny (vyjádřeny bez daní) obecně nižší ve Finsku a dražší v Německu.
Ceny v EU jsou stabilní
Ceny automobilů se v celé EU (včetně nových členských států) zvýšily za období od května 2003 do května 2004 o 0,9 %. Poklesly například v Itálii (-1,1 %), ve Spojeném království se prakticky nezměnily (+0,3 %) a v Německu a Nizozemsku se poněkud zvýšily (1,7 %). Z nových členských států se zvýšily v Polsku (+8,7 %) a Lotyšsku (+8,9 %), ale poklesly v Estonsku ( 5,8 %), Litvě (-5,4 %) a v České republice (-1,9 %).
Sbližování cen v eurozóně
Podle zprávy jsou cenové rozdíly aktuálně nižší, než rozdíly zaznamenané v předchozích průzkumech. Průměrný cenový rozdíl klesl z 4,9 procenta na 4,4 procenta. Nové údaje o cenových rozdílech uvítal komisař pro hospodářskou soutěž Mario Monti. "Jsem potěšen, že se ceny v nových členských státech obecně neliší od cen, které převažují ve starých členských státech. Spolu se skutečností, že ceny automobilů v některých starých členských státech s vysokým objemem prodeje mají tendenci mírně klesat, je toto zjištění nadějným signálem toho, že se hospodářská soutěž v automobilovém odvětví začíná prosazovat," uvedl Monti. Přesto hlavně diference mezi nejlevnějšími a nejdražšími zeměmi eurozóny zůstávají značné. Mezi 90 modely automobilů, jež byly do zprávy zahrnuty, je 25 modelů, u nichž rozdíly přesahují 20 %. Přeshraniční kupující mohou tedy stále ještě značně ušetřit. Této nákupní turistiky se obávají výrobci automobilů. Zákazníci si totiž auto mohou koupit v cizí zemi bez registračních poplatků a po návratu domů uhradit poplatky nižší.
Levné a drahé členské státy
Německo a v menší míře i Rakousko patří k nejdražším trhům Evropské unie pro zkoumané modely. V Německu se 23 modelů prodává zákazníkům za nejvyšší ceny v eurozóně a 18 je od 20% do 31% dražších než na nejlevnějším národním trhu eurozóny. V Rakousku je 10 modelů nejméně o 20% dražších než v nejlevnější zemi eurozóny. Počet takových vysokých cenových rozdílů se poněkud snížil od zprávy z loňského roku, kdy do této kategorie spadalo 24 modelů v Německu a 11 v Rakousku. V rámci eurozóny je nejlevnějším trhem Finsko, kde se prakticky jeden ze čtyř modelů prodává za nejnižší cenu v eurozóně. V zemích EU-15 jsou nejnižší ceny v Dánsku: o 7% nižší než ve Finsku. V zemích EU-25 je nyní nejlevnější zemí Polsko s cenami o 9% nižšími než ve Finsku.
Kolik stojí v EU automobily Škoda před a po odečtení daní?
-
Škoda Superb Comfort 1,9TDI
Země | Cena s daní (EUR) |
Cena bez daně (EUR) |
---|---|---|
Rakousko |
|
|
Belgie |
|
|
Německo |
|
|
Řecko |
|
|
Španělsko |
|
|
Finsko |
|
|
Francie |
|
|
Irsko |
|
|
Itálie |
|
|
Lucembursko |
|
|
Nizozemí |
|
|
Portugalsko |
|
|
Kypr |
|
|
Česko |
|
|
Dánsko |
|
|
Estonsko |
|
|
Maďarsko |
|
|
Lotyšsko |
|
|
Litva |
|
|
Malta |
|
|
Polsko |
|
|
Švédsko |
|
|
Slovinsko |
|
|
Slovensko |
|
|
Velká Británie |
|
|
Data k 3.5.2004, k přepočtu použit kurs EUR z 1.5.2004, Zdroj dat: Evropská komise
Odlišná situace v nových členských státech
V nových členských zemích jsou automobily v průměru levnější než v zemích eurozóny. Nejlevnější je z nových členských států Polsko, jehož ceny jsou o 9 % nižší než ve Finsku. Průměr je ale veličina ošemetná. Třeba v segmentu luxusních automobilů - firemních a víceúčelových nebo sportovních vozidel jsou totiž automobily v eurozóně levnější než v Polsku (Audi TTR je například v Polsku dražší než kdekoli jinde v celé EU).
Obecně vzato tedy můžeme říci, že se ceny v nových členských státech nijak neliší od cen, jež převažují ve starých členských státech. Ceny automobilů v Maďarsku, České republice a na Slovensku jsou srovnatelné s cenami v levnějších zemích eurozóny.