Je otázkou, jak polská firma získala kontaktní adresy „šťastných“ výherců (mezi nimiž jsou i studenti a mladí lidé), protože alespoň v případě, který má SOS k dispozici, spotřebitelka není uvedena v telefonním seznamu. Jedním z možných vysvětlení je získávání kontaktů na spotřebitele propojením například s databází některé podnikatelské organizace, které data o českých spotřebitelích sbírají stále aktivněji.
„Spotřebitelům, kteří chtějí uchránit svou adresu před zařazením do obdobné databáze, lze doporučit pouze maximální obezřetnost a silnou vůli odolat nabídkám lákavých dárků, slev či klubových výhod,“ říká předseda Republikového výboru SOS František Lobovský.
Pozor je nutné dávat na to, že významné podmínky soutěží a různých slevových akcí bývají uvedeny, stejně jako v případě firmy Vegas, malým písmem někde v rohu nebo pod čarou. Například firmě Vegas se má „vítěz“ výše uvedených 400 000 Kč přihlásit na telefonním čísle, ale menším písmem se uvádí, že jde o číslo s tarifem 60 Kč za minutu. Jiné firmy nabízejí zase „obrovské výhody“ například padesátiprocentní slevu – ovšem pouze ze sazby DPH. Na letácích jsou slova o této slevě natištěna velkými písmeny, kdežto údaj o tom, že se týká jen DPH, výrazně menšími.
„Na druhou stranu přiznejme, že mnozí spotřebitelé jsou při vidině různých výhod ochotni poskytnout do firemních databází své i velmi důvěrné údaje a neuvědomují si možnost jejich zneužití,“ připomíná Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR.
Firma Vegas na českém trhu působí již přes dva roky. Její činnost není zrovna v souladu se zásadami solidního podnikání. I tentokrát je její informace o výhře jenom líbivým vnadidlem určeným všem, kteří si včas neuvědomí, jak rychle je možné protelefonovat velké sumy.