"Start stavby je odvislý od získání nového kontraktu. Nová hala pak bude stát do půl roku," uvedl. Firma má pro expanzi ještě téměř pět volných hektarů. Výrobní kapacita je nyní využita z 90 procent a nový větší projekt už by firma nemohla zajistit.
Viza Auto CZ, která vyrábí ocelové rámy sedaček pro osobní automobily a od roku 2010 také držáky přístrojových desek, investovala dosud v Plzni přes tři čtvrtě miliardy korun. Svařování sedaček zajišťuje 40 robotů a od letoška i roboty pro svařování laserem.
Loňský obrat podniku byl zhruba 600 milionů korun. "Daří se nám ho držet i po začátku krize v roce 2008 až do současnosti. Máme štěstí, že jsme téměř každý rok měli nové projekty," řekl Štěpán. Firma vyrábí sedačky pro TPCA Kolín, tedy pro vozy Peugeot, Toyota a Citroen, a dále pro francouzské PSA (Peugeot a Citroen) a Renault. "Letos jsme začali se zadními opěrkami pro Porsche, Audi a přední sedadla pro Mercedes," dodal.
Firma si vychovává vlastní svářeče, jejichž náplň práce se od klasických liší. Všechny sváry dělá robot, svářeč je kontroluje a případně opravuje. "V době nedostatku technických pozic provádíme nábor i ve Španělsku, kde je nyní velká nezaměstnanost. Už tu máme pět techniků. Jde o mladé lidi po škole, kteří se tu chtějí usadit," uvedl.
Výroba z mateřského závodu ve Vigu směřuje hlavně do Španělska. "Náš závod byl postaven pro získání nových zákazníků. V době, kdy vznikl, byl jediným odběratelem koncern PSA," řekl ředitel.
Španělský podnik založily dvě rodiny v roce 1945 a zabýval se výrobou strojů a kovových konstrukcí. Pro automobilky začal pracovat o pět let později. Od předloňska má Viza závod v Maroku. Všechny tři kapacity zaměstnávají téměř 1000 lidí. Výhledově se počítá s rozvojem výrobních kapacit především mimo Španělsko. Závody si nekonkurují, protože dodávky lze podle Štěpána logisticky obsloužit do 1200 kilometrů a například ze Španělska do ČR výrobky nejdou.
V evropském měřítku je Viza spíše menší společností. Její konkurenční výhodou je specializace, pružnost dodávek i ceny produktů. Automobilkám vyvíjí firma sedačky i technologie "na míru".