Po zmíněných destinacích bude následovat v dalších měsících také otevření druhého zastoupení v Indii v Bangalore a druhá mise v Turecku v Ankaře. "Do konce letošního roku přibude ještě Jakarta a tři kanceláře v Jižní Americe, v Santiagu, Medellinu a Limě. Počátkem roku 2014 počítáme ještě s pěti až šesti kancelářemi v Asii, Africe a jedna další kancelář v Ruské federaci," řekl ČTK Matys.
Otvírání nových zastoupení MPO konzultuje s podnikatelskými reprezentacemi a ministerstvem zahraničních věcí. Nově zřizované obchodní mise budou například shromažďovat informace o obchodních příležitostech na zahraničních trzích. Zároveň mají poskytovat servis českým podnikatelům a ministerstvům. MPO mělo v srpnu v zahraničí, prostřednictvím agentur CzechTrade a CzechInvest, 48 zástupců ve 45 kancelářích ve 40 zemích.
Podle MPO postoupilo také slučování agentur CzechTrade a CzechInvest. Byla již sjednocena a zjednodušena nabídka služeb agentur, sjednocena zahraniční síť, byly propojeny informační systémy a jejich napojení na regiony, podnikatelské reprezentace, instituce a samotné exportéry. Je připraveno i sloučení centrál agentur, jde ale o politické rozhodnutí.
Podpora exportních firem v zahraničí se od srpna opět dostala do rukou ministerstva průmyslu. Umožnila to dohoda, kterou v létě podepsali ministr zahraničních věcí Jan Kohout a ministr průmyslu a obchodu Jiří Cienciala. Ujednání určuje zásady spolupráce při budování, provozování a řízení sítě zahraničních zastoupení. Spor ohledně řízení ekonomických zájmů ČR v cizině se mezi oběma resorty táhl roky.
Dohoda neupravuje personální obsazení ani personální změny v agenturách. Předmětem ujednání jsou některá systémová opatření, která by měla vyústit v "jednodušší život" vyslaných pracovníků, např. jejich notifikace v rámci zastupitelských úřadů i snížení nákladů, třeba umístěním kanceláří v prostorách ambasád.
"Například v Indii, v Díllí působí velvyslanectví, kde je obchodní rada zastupitelského úřadu, v Bombaji působí kancelář CzechTradu. Další kancelář proto a po vzájemné dohodě MZV, MPO a podnikatelských reprezentací, otevřeme v Bangalore," dodal Matys.
Rozšiřování zahraničních zastoupení vychází z exportní strategie vlády, která definuje 12 prioritních zemí pro český export, jako jsou Brazílie, Čína, Indie, Irák, Ukrajina či Spojené státy. Materiál obsahuje i 25 zájmových zemí, na které má být upřena zvýšená pozornost. Strategii na podporu exportu do roku 2020, kterou vypracovalo MPO, vláda schválila loni.
Tomáš Medek