První dva tendry vypsalo ministerstvo už v roce 2006. Tehdy obě zakázky získaly České dráhy.
"Naší ambicí je, abychom dosáhli pro stát výhodnější ceny, než tomu bylo dosud, a zároveň nenabourali funkčnost celého dopravního systému, ve kterém stále zůstává výrazná pozice vlajkového státního dopravce," řekl v minulých dnech ministr dopravy Zdeněk Žák. Prioritou je zachování dopravní obslužnosti a hned za tím stojí ekonomičnost provozu. Soutěžení tratí nemá podle Žáka za cíl vyměnit současného dopravce za soukromé společnosti, ale vytvořit tržní prostředí. Zdravé by naopak bylo, kdyby národní dopravce dokázal v některých z těchto řízení uspět, dodal.
Nový dopravce vzešlý z tendrů by měl na těchto tratích začít jezdit na přelomu let 2016/ 2017. O rok později by se k nim měla připojit i trať mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, pro kterou úřad vypsal tendr na jaře loňského roku a která měla být pilotní soutěží pro následující výběrová řízení v rámci liberalizace trhu.
Současný termín vstupu nových dopravců je o rok opožděný proti původnímu návrhu, kritizoval současného ministra dopravy jeho předchůdce Zbyněk Stanjura. Právě za jeho působení měl údajně materiál vzniknout a počítal se vstupem nových dopravců na přelomu let 2015/2016. Za zpoždění je odpovědný přímo současný ministr, který zpoždění způsobil svojí nečinností, dodal Stanjura.
Zájem přihlásit se do nových tendrů projevili už největší rivalové v osobní železniční dopravě - České dráhy a RegioJet. "Budeme se snažit přihlásit na všechny tyto tratě," řekl ČTK Jančura s tím, že pro soukromého dopravce jsou všechny tratě stejně lákavé, protože ztrátu z provozu na nich hradí stát. Tam kde jezdí málo cestujících, jsou dotace na pokrytí ztráty vyšší než na tratích s větším provozem, dodal.
Zúčastnit se výběrových řízení chtějí i ČD, mluvčí dopravce Radek Joklík ale poznamenal, že dosud nejsou známé podmínky těchto soutěží. Neví se, jestli bude ministerstvo dopravy požadovat nová vozidla, jak tomu bylo v případě tendru na spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov, nebo budou stačit modernizované vozy. Vysoutěžit nová vozidla se totiž státnímu dopravci nepodařilo a do uvedeného výběrového řízení se nakonec nepřihlásil.
Na část rychlíkových tratí, které měly být připravené do soutěží mezi prvními, budou tendry vyhlášeny později. Jako příklad uvedlo ministerstvo dopravy spojení Prahy, Olomouce a Žiliny s odbočkou do Luhačovic, které z valné části vede po stejné trase jako dosud jediné dálkové spojení v tuzemsku, na kterém už s Českými drahami soutěží soukromé společnosti.