Úřady odebraly čtyřem firmám na předváděcí akce živnost

19.09.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. září (ČTK) - Živnostenské úřady odebraly na návrh České obchodní inspekce (ČOI) čtyřem firmám provozující předváděcí akce pro seniory živnostenské oprávnění. Jedná se o firmy 1. Česká reklamní společnost, Radek Bargel, Reklamní společnost Senior a Cool Home. ČTK o tom dnes informovala ČOI v tiskové zprávě.

 

Zrušení živnostenského oprávnění se u těchto firem vztahuje i na vázané živnosti, a to uzavírání nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru.

"Považuji za velkou satisfakci, že se k postihu nekorektních podnikatelů, kteří parazitují na důchodcích jako nejslabší sociální skupině a hrubě porušují zákony, přidaly také další orgány," uvedl ředitel ČOI Vladimír Velčovský.

Od roku 2012 dostala od ČOI 1. Česká reklamní společnost 25 pokut v celkové výši 5,9 milionu Kč. Firma Radek Bargel dostala čtyři pokuty za celkem 51.000 Kč. Reklamní společnosti Senior udělili inspektoři celkem šest pokut za celkem 880.000 Kč a dalších pět správních řízení nebylo dosud ukončeno. Cool Home dostal uloženo zaplatit pět pokut za celkem 262.000 Kč.

Ve většině případů byly sankce uloženy za porušení zákona o ochraně spotřebitele, zejména za opakované nedovolené užívání nekalých (klamavých i agresívních) obchodních praktik při předváděcích akcích, za neposkytování pravdivých a úplných informací o výrobcích, o podmínkách odstoupení od smlouvy apod, vedla ČOI.

ČOI podala příslušným živnostenským úřadům loňského listopadu nejméně 13 návrhů na zrušení živnostenského oprávnění různým podnikatelským subjektům a další návrhy připravuje, z toho se v osmi případech jednalo o pořadatele předváděcích akcí.

Velčovský již dříve řekl, že v Česku působí několik set firem, které se zabývají nabídkou zboží v předváděcích akcích. O někdy až agresivních praktikách takzvaných šmejdů zaměřených především na seniory se v poslední době často hovoří a píše.

Od 1. ledna 2014 bude platit nový kontrolní řád, který pracovníkům umožní pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu.

Během příštího roku by poslanci měli přijmout návrh novely o ochraně spotřebitele, podle kterého by pořadatelé předváděcích akcí museli nově ČOI hlásit dopředu místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun.

vrk mal

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK