Asociace chce prostřednictvím studie upozornit na slabé i silné stránky rozpočtové politiky v minulých letech a přinést konkrétní návrhy na zdravé sestavování rozpočtu. Dokument se zabývá státními rozpočty od roku 2001 do roku 2012.
Od roku 2001 do roku 2008 přitom podle studie přesáhly příjmy schválený rozpočet o více než 200 miliard korun, deficit byl ale proti plánu snížen pouze o necelých 95 miliard.
"V krizovém roce 2009 činil rozdíl ve schodku 140 miliard korun. Riziko nižších příjmů by mělo být v plánovaném rozpočtu vždy předem ošetřeno, aby byl stát schopen podobné situace ustát nejlepším možným způsobem," upozornil Petr Blažek z Vysoké školy ekonomické. Otázka přizpůsobení výdajů aktuální situaci je podle něj v rozpočtové politice státu naprosto klíčová.
ČBA dále doporučuje, aby překročení schválených výdajů státního rozpočtu, s výjimkou mimořádných situací, bylo přípustné jen s přímým souhlasem Poslanecké sněmovny. Navíc návrh rozpočtu by měl být vždy založen na nejaktuálnějším makroekonomickém odhadu. Kvalita předpovědi by přitom měla být podrobována průběžné kontrole.
Státní fondy by podle studie měly získat podstatně větší jistotu ohledně své rozpočtové situace, aby mohly efektivně plánovat a realizovat státem požadované investice.
"Podrobná analýza více jak desetiletého vývoje rozpočtového procesu České republiky nám umožnila identifikovat některé nedostatky a formulovat několik základních pravidel, která by měla stát příspěvkem pro tvorbu zdravé a transparentní fiskální politiky státu," uvedl hlavní analytik ČBA Jiří Bušek.
Doporučení České bankovní asociace pro zlepšení kvality státní rozpočtu
1. Navýšení příjmů proti příjmům rozpočtovaným by mělo automaticky vést ke snižování schodku, a to ve stejném rozsahu. V případě nižšího než očekávaného objemu příjmů by reakce měla záviset na stavu ekonomiky a spolehlivosti fiskální politiky, tedy především na důvěře finančních trhů. Riziko nižších příjmů by mělo být v rozpočtovém plánu vždy ošetřeno.
2. I v případě nižšího čerpání výdajů by měly být ušetřené finanční prostředky využity vždy ve stejném rozsahu ke snižování deficitu státního rozpočtu.
3. Překročení schválených výdajů státního rozpočtu by s výjimkou mimořádných situací nemělo být přípustné bez přímého souhlasu Poslanecké sněmovny.
4. Návrh rozpočtu předkládaný Poslanecké sněmovně by měl být vždy založen na nejaktuálnějším makroekonomickém odhadu. Kvalita předpovědi by měla být podrobována průběžné kontrole.
5. Státní fondy by měly získat podstatně větší jistotu ohledně své rozpočtové situace, aby mohly efektivně plánovat a realizovat státem požadované investice.
Zdroj: ČBA