"Pokud nebude vydáno mimořádné rozpočtové opatření, tak se nádraží v příštím roce nepřevedou," uvedl Novák. Ministerstvo dopravy převod těchto nemovitostí na správu železnic prosazuje proto, že je jedním z posledních kroků k dokončení transformace drah a k vytvoření nediskriminačního prostředí na tuzemské železnici.
Stav, kdy je jeden z dopravců vlastníkem nádražních budov, které využívají i jeho konkurenti na železnici, vadí právě Českým drahám. Ty vlastnictví mnohdy nepotřebných budov zatěžuje, protože musí platit jejich údržbu, což nikdo z jejich konkurence nemusí. Dlouhodobě proto prosazují jejich převod na SŽDC, která v současnosti vlastní a spravuje koleje.
Proti prodeji odkupu majetku Českých drah jinou státní institucí se dlouhodobě staví majitel společnosti RegioJet Radim Jančura, podle kterého by v takovémto případě šlo o nedovolenou podporu. Žádá proto, aby se majetek, který ČD v rámci dělení získaly zdarma, byl na SŽDC buď převeden opět bezúplatně, nebo aby budovy zůstaly ve vlastnictví drah.
Bezúplatný převod nádraží ale odmítají České dráhy, které se transformací staly akciovou společností a podobným způsobem vyvádět majetek nesmějí. Řešením tak podle dopravce, jehož jediným akcionářem je stále český stát, je pouze možnost prodeje budov za odhadní cenu. Podobný spor mezi ČD a Jančurou se rozhořel i v otázce prodeje pozemků pod kolejemi, které rovněž zůstávají v majetku drah.
Po administrativní stránce je převod budov téměř připraven, řekl ČTK generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. "Do konce září budeme mít s drahami vymezený majetek k prodeji části podniku," uvedl Kolář s tím, že obě společnosti v současnosti řeší poslední dvacítku nemovitostí, u kterých nejsou ČD jediným vlastníkem. Jde například o Masarykovo nádraží, kde dráhy prostřednictvím dceřiné společnosti ovládají menšinový podíl a většina patří investiční skupině Penta. Znalecký posudek na cenu převáděného majetku by tak podle Koláře mohl být hotový do konce listopadu.