Dosud správu silnic prvních tříd vykonávaly výhradně organizace vytvořené jednotlivými kraji (Správy a údržby silnic - SÚS), soukromníci mohli sloužit pouze jako jejich subdodavatelé.
Společnost AVE CZ zvítězila ve dvou oblastech na Zlínsku s nejnižší cenou 77,5 milionu korun na čtyřleté období začínající letošním podzimem. Společnost Údržba silnic Karlovarského kraje vyhrála v tendrech na celkem tři oblasti na Karlovarsku s cenou 98,5 milionu korun. Hodnotu zakázky ve všech pěti oblastech přitom ministerstvo dopravy původně odhadlo na 224 milionů korun.
Vítězové tendrů se budou v zimě starat o odklízení sněhu a sypání silnic, zároveň na nich bude i základní letní údržba. "Budou své oblasti projíždět a odstraňovat například popadané větve nebo zpět umísťovat spadlé dopravní značky," uvedl Novák s tím, že složitější komplikace, nad rámec jejich možností, přenechají k řešení Ředitelství silnic a dálnic.
Současný tendr má být podle ministerstva dopravy vzorem, podle kterého chce soutěžit i další lokality v Česku. Celkem by měly být vypsány soutěže na 58 oblastí, zhruba polovinu z nich by ministerstvo chtělo do soutěží nabídnout v příštím roce, dodal Novák.
V Česku se aktuálně nachází na 6,5 tisíce kilometru silnic prvních tříd. Dálnice a část rychlostních silnic spravuje prostřednictvím vlastních správ Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhých a třetích tříd spravují kraje.