Nejcennější značkou světa je Apple, Coca-Cola až třetí

30.09.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

New York 30. září (ČTK) - Coca-Cola přišla po třinácti letech o pozici nejcennější značky světa. Tento nápojový gigant letos v žebříčku sestavovaném konzultační společností Interbrand přeskočili dva američtí technologičtí giganti, Apple a Google.

Coca-Cola se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické firmy, a to IBM a Microsoft.

Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD (1,9 bilionu Kč). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.

Mezi největší skokany se letos zařadili Facebook a Google. Hodnota značky Facebook se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent.

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung, který je na osmé příčce. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz, který obsadil 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW. K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, která ale zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota snížila o 65 procent. Nokia se tak propadla na 57. příčku z loňské 19. pozice.

Z nových značek se nejvýše letos ocitla mediální značka Discovery, která je na 70. pozici. Mezi nováčky v žebříčku jsou dále značky Duracell a Chevrolet.

Nejvíce je v žebříčku automobilových značek, celkem 14. Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět jsou značky elektroniky. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb.

Pokles hodnoty v nejnovějším žebříčku zaznamenalo 14 značek. Nejhůře dopadla Nokia.

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek, které jsou z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.

Pořadí deseti nejcennějších světových značek: Pořadí Značka Hodnota (v mld. USD) Meziroční změna hodnoty (v pct) Země původu 1. Apple 98,32 +28 USA 2. Google 93,29 +34 USA 3. Coca-Cola 79,21 +2 USA 4. IBM 78,81 +4 USA 5. Microsoft 59,55 +3 USA 6. GE 46,95 +7 USA 7. McDonald's 41,99 +5 USA 8. Samsung 39,61 +20 Korea 9. Intel 37,26 -5 USA 10. Toyota 35,35 +17 Japonsko

Zdroj: Interbrand

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK