V Německu platí kamiony nad 12 tun mýtné za používání dálnic a části takzvaných spolkových silnic, jak Němci označují svou obdobu českých komunikací první třídy. V průměru zaplatí 17 centů (4,40 Kč) za kilometr, což německé státní pokladně ročně přináší zhruba 4,5 miliardy eur (115,5 miliardy Kč). To však nepokrývá ani současné výdaje na výstavbu a opravy komunikací. Odborníci navíc doporučují, aby Německo do dopravní infrastruktury ročně investovalo ještě zhruba o tři miliardy eur (77 miliard Kč) víc, než je nynější výnos z kamionového mýtného.
Německý svaz měst a obcí vidí řešení v jeho rozšíření na všechny silnice v zemi. "Předpokládaný výběr 4,4 miliardy eur navíc by přispěl k ukončení investiční zácpy v dopravní infrastruktuře a k vytvoření dodatečných pracovních míst," tvrdí předák svazu Gerd Landsberg.
Podle představ sdružení by takové mýto mohlo zvýhodňovat ekologičtější nákladní vozy a mohlo by pomoci omezovat kolony. "Na frekventovaných úsecích by například mohlo v dopravní špičce zdražit, aby se regulovalo množství projíždějících aut," navrhuje podle Landsberga svaz.
Také expertní komise pod vedením bývalého ministra dopravy Kurta Bodewiga považuje úpravu výběru kamionového mýtného za nejvhodnější způsob, jak zajistit dlouhodobé financování dopravních cest v Německu. Komise doporučila zvážit zvýšení současného poplatku pro kamiony, rozšíření placení na všechny spolkové silnice i zavedení celoplošného mýtného. Vyšší poplatek by podle ní přinesl půl miliardy eur (12,8 miliardy Kč) ročně navíc, mýtné na všech spolkových silnicích pak 2,3 miliardy eur (59 miliardy Kč).
Komise se naopak staví rezervovaně ke zpoplatnění dálnic pro osobní automobily a zcela odmítla dálniční mýtné jen pro cizince, jak ho prosazuje vládní bavorská CSU. Zpráva expertů bude podkladem pro středeční jednání německého ministra dopravy Petera Ramsauera se zemskými kolegy, jehož závěry by se mohly promítnout do budoucí koaliční smlouvy.
Doporučení komise i požadavek měst a obcí ale odmítají němečtí dopravci. "Dlouhodobě by to v Německu mohlo ohrozit až 150.000 pracovních míst," varoval představitel Spolkového svazu pro přepravu zboží a logistiku Karlheinz Schmidt. Přepravci podle něj nemohou nést veškerou zátěž. "Kamiony už nyní financují velkou část výstavby silnic," připomněl v dnešním vydání deníku Bild. Proti se postavil i saský ministr dopravy Sven Morlock.
Případné rozšíření kamionového mýtného by nejspíš pocítili také čeští přepravci. Už loni, kdy Německo přeneslo poplatek i na některé spolkové silnice, sdružení Česmad Bohemia prohlásilo, že se tento krok určitě dotkne i českých autodopravců, kteří jezdí přes Německo do západní a jižní Evropy. Sdružení tvrdilo, že budou zřejmě nuceni nárůst nákladů promítnout do cen. Podle tehdejší statistiky společnosti Toll Collect, která má v Německu výběr mýta na starosti, patřilo Česko mezi pětici zemí, ze kterých pocházel největší počet palubních jednotek.