"Jestli o tom budeme ještě chvíli diskutovat, tak žádný investor z Koreje nebude. Minulý týden jsme dostali diplomatickou nótu, abychom o tom přestali diskutovat. Fakt se k tomu nechci vyjadřovat. Buď chceme investora a budeme ctít jeho politickou a jinou kulturu nebo se budeme předbíhat v odhadech a ve sděleních, odkud je," uvedl na dotaz ČTK k možnému příchodu jihokorejského investora Cienciala.
Obecně dnes pouze Cienciala i premiér vlády v demisi Jiří Rusnok poukázali na skutečnost, že výhodami Moravskoslezského kraje pro nové investory může být jeho strategická poloha i zkušenosti dosavadních investorů s působením v regionu, včetně korejské automobilky Hyundai. "Myslím, že korejští, ale i jiní podnikatelé u nás dobře vědí, jaké to prostředí je, a pokud vím, tak jsou velice spokojeni," uvedl Rusnok.
Dodal, že nejlepší pro investory jsou právě reference jejich krajanů. "To funguje skvěle. Díky tomu tady máme spoustu korejských investic, protože tady přišel Hyundai," míní Rusnok. Podle něj kraj může nabídnout i kvalitní pracovní sílu. "Průmysl tady ve velkém rozsahu funguje téměř 200 let. To je něco, co se dostane svým způsobem do mentality těch lidí. Lidé jsou ráno schopni vstát a jít do té fabriky (...), to není úplně samozřejmá věc, když se rozhodnete investovat v nějaké zemědělské oblasti uprostřed Rumunska," řekl Rusnok.
Členové vlády nechtěli přesněji hovořit ani o tom, která z průmyslových zón v regionu by případnému zájemci mohla vyhovovat, a zda by jeho vstup mohl pomoci horníkům, kterým kvůli plánovanému uzavření Dolu Paskov hrozí propouštění. "V tuto chvíli nevíme, kteří konkrétní investoři k nám přijdou a v jakém časovém horizontu to bude. My se prostě snažíme o to zabezpečit každou příležitost, která se naskytne pro každé větší strategické investory. Neřešil bych teď obory, ve kterých se budou případně vyskytovat," podotkl Rusnok, který se domnívá, že v Moravskoslezském kraji je několik lokalit typu průmyslových zón, které jsou vhodné i pro větší strategické investice, a to například díky dopravní dostupnosti i kvalitě pozemků.
V Jižní Koreji působí tři hlavní výrobci pneumatik Kumho, Hankook a Nexen. Především Hankook patří mezi největší světové producenty, jeho pneumatiky se prodávají celkem ve 170 zemích světa. Zaměstnává přes 12 000 lidí. Továrny na výrobu pneumatik Hankook jsou v Jižní Koreji, Číně a Maďarsku. Pneumatiky Kumho se v současné době drží mezi deseti nejprodávanějšími značkami pneumatik. Firma Nexem má více než šedesátiletou tradici výroby pneumatik. V poslední době se snaží expandovat a zařadit mezi hlavní světové výrobce. Má továrnu v Koreji a nově také v Číně.
mtk jpt