Na 80 procent zadavatelů se ale domnívá, že práce se zakázkami není nyní efektivnější, přestože se soutěží převážně podle jediného kritéria - tedy nejnižší ceny. Podle ředitele poradenské společnosti Otidea Tomáše Langra se praxe vůbec nezměnila. "Změnil se zákon, ale praxe zůstala stejná. Rozdíl je v tom, že za losovaček se soutěžilo s maximem prostředků, dnes s minimem. Bohužel to ale jde na úkor kvality zakázek, místo na úkor korupce," poznamenal.
Nyní platná novela zákona snížila zákonné limity pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu z dosavadních dvou milionů korun bez DPH na polovinu. Pro stavební práce limit snížila z šesti milionů bez DPH na tři miliony. Od 1. ledna 2014 pak má pro obě oblasti veřejných zakázek platit stejná výše limitu - milion korun bez DPH. Kromě toho musí být všechny dokumenty a informace související s veřejnou zakázkou veřejné. Novela také zrušila u veřejných zakázek losování. Zadavatel musí nově zveřejňovat i konečnou cenu za zakázku a seznam subdodavatelů. Důvodem přijetí novely bylo zvýšení transparentnosti při zadávání veřejných zakázek.
Senát nyní projednává takzvanou technickou novelu, už 19. v pořadí, která mimo jiné zachovává současný limit pro veřejnou zakázku malého rozsahu u stavebních prací na třech milionech korun. Nynější podoba zákona ho od 1. ledna příštího roku snižuje na milion korun. Nová úprava ruší například i povinnost zrušit výběrové řízení kvůli jedné nabídce, při opakovaném vypsání zakázky bude moci zadavatel nově hodnotit i jediného zájemce.
Novelu na konci září schválila vláda Jiřího Rusnoka v demisi a jako zákonné opatření ji předložila do Senátu. Poslanecká sněmovna je rozpuštěná a horní komora Parlamentu může v takovém případě přijímat zákonná opatření ve věcech, které nesnesou odkladu a které by jinak vyžadovaly přijetí ve formě zákona. Nově zvolení poslanci pak taková opatření musí schválit na své první schůzi.