"Je to skvělé vítězství. Jedná se pravděpodobně o nejtvrdší prohru společnosti ABI ve více než 100 let trvající globální válce o značku Budweiser," řekl ČTK ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček.
Anheuser-Busch InBev se od roku 1985 intenzivně snažil z Itálie vytlačit originální značku Budweiser Budvar a nahradit ji kopií originálního Budějovického piva. V roce 2001 zažaloval ABI italské importéry Budějovického Budvaru a mimo jiné požadoval, aby jim bylo zakázáno používání slov BUD a Budweiser při prodeji piva. V roce 2002 podal ABI další žalobu s cílem vymazat z italského registru ochranné známky Budějovického Budvaru s prvkem Budweiser.
Budějovický Budvar pak musel díky předběžnému opatření začít v Itálii prodávat pivo s etiketami Czechvar a později Budějovický Budvar. V důsledku toho se v roce 2002 skokově snížil prodej budějovického piva na polovinu. V roce 2001 přitom Itálie byla pátým nejdůležitějším exportním trhem Budějovického Budvaru.
Boj o Itálii byl podle Lukáše Lorence, společníka advokátní kanceláře Čermák a spol., jenž práva Budvaru hájil, dlouhý a náročný. "Odměnou je nám právně přelomové rozhodnutí, v němž Nejvyšší soud laicky řečeno zakazuje klamání spotřebitele užíváním označení Budweiser subjektem, který nemá s Českými Budějovicemi nic společného," vysvětlil.
Rozhodnutí italského Nejvyššího soudu může mít navíc širší dopady a stát se precedentem v dalších známkoprávních sporech: i historická nebo původní jména měst, zemí či lokalit mají totiž zeměpisný charakter.
Soudní spory o značku Budweiser trvají od roku 1907. Výrazně úspěšnější je v nich Budějovický Budvar. V letech 2000 až 2012 bylo definitivně ukončeno 173 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budějovický Budvar vyhrál 120 případů a deset sporů skončilo smírem nebo remízou. Díky registracím ochranných známek BUDWEISER nebo BUDWEISER BUDVAR, které patří Budějovickému Budvaru, nemůže nadnárodní koncern ABI svou klíčovou značku BUDWEISER používat téměř v 70 zemích.