Údaj o podílu domácích výrobků v daném obchodním řetězci má podle mluvčí MZe Dany Večeřové pomoci zákazníkům pomoci s výběrem místa, kde budou jídlo nakupovat.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky je nutné nejdříve definici stanovit. "Obchodníci jsou připraveni takové číslo zveřejnit, ale musí to být technicky schůdné a administrativně co nejméně náročné," uvedl. Podle něj se navíc podíl českého zboží v sortimentu denně mění. Jak ČTK řekla Večeřová, novelu by následovala prováděcí vyhláška, která by přesně definovala, co je český výrobek a určila přesný postup pro stanovování podílů.
"V každém případě by toto nařízení znamenalo administrativní zátěž. Dále bude nutné dořešit otázku aktualizací a také kontrolních mechanismů," řekla ČTK mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
Řetězec COOP, které vede Juračka, má v sortimentu asi 80 procent tuzemských produktů, pokud se za ně považuje zboží vyrobené na českém území. Albert uvádí, že stoprocentně českými dodavateli pokrývá segment čerstvého pečiva, chlazeného kuřecího masa, mléka a mléčných výrobků.
Zveřejňování údajů o zastoupení domácích potravinářských produktů na tržbách prodejců potravin s ročním obratem alespoň deset milionů eur (257 milionů korun) je od letošního dubna povinné na Slovensku.