Podrobnosti k odvolání dnes České dráhy neuvedly. V minulosti ale argumentovaly tím, že podobný způsob výměny vozidel je u železničních společností běžný.
Spor je dohrou pět let starého obchodu. ČD se dohodly s rakouskými Österreichische Bundesbahnen, že si od nich budou najímat moderní lokomotivy Siemens pro cesty přes hranice. Soutěž dráhy nevypsaly a zdůvodnily to tím, že nejde o zakázku, ale o vzájemné půjčování lokomotiv mezi českými a rakouskými drahami.
Lokomotivy měly vozit soupravy Railjet, které dráhy nedávno koupily za 2,5 miliardy korun. Celkem má mezi Českem a Rakouskem jezdit deset těchto souprav, z toho tři rakouské. Ve vlaku bude mimo jiné dětské kino, v každé soupravě je restaurace a také WiFi. Cestujícím vlak nabídne 442 míst, z toho 384 ve druhé třídě.
Lokomotivy Taurus řady 1216 už s railjety jezdí v Rakousku. Jde o stroj, který drží rekord ve své kategorii, když v roce 2006 dosáhl rychlosti 357 kilometrů v hodině.