Spor kolem zákona o Volkswagenu se táhne již řadu let. EK podala k soudu žalobu, ve které tvrdila, že Německo nesplnilo všechny podmínky dřívějšího rozhodnutí Evropského soudního dvora, který v roce 2007 dospěl k závěru, že zákon o Volkswagenu porušuje pravidla EU pro volný pohyb kapitálu. Německo pak zákon přepracovalo, zachovalo však podmínku, že velká strategická rozhodnutí v automobilce musí být schválená více než 80procentní většinou.
Spolková země Dolní Sasko vlastní v automobilce více než 20 procent, což jí zaručuje právo veta při důležitých rozhodnutích koncernu. EK upozorňovala, že v obchodních společnostech je běžné, že právo veta mají akcionáři s podílem 25 procent. Soud však s EK nesouhlasí a rozhodl, že Německo splnilo podmínky, které mu soud uložil v roce 2007.
"Německo splnilo v plném rozsahu původní rozsudek soudu z roku 2007," uvádí se v prohlášení, z něhož cituje agentura DPA. Německo tak nemusí měnit kontroverzní pasáž zákona ani platit pokutu, která mu hrozila v případě, že by soud rozhodl v jeho neprospěch. EK požadovala po Německu pokutu nejméně 68 milionů eur (asi 1,8 miliardy Kč).
Právo veta pomohlo zabránit převzetí Volkswagenu německým výrobcem sportovních automobilů Porsche. Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě.