"Stavba se rozbíhá. Skrývá se zemina a budují příjezdové silnice. Děláme vše pro to, abychom urychlili práce včetně příprav a následné ražby obou tunelů pro každou kolej zvlášť. Tunelem jsme měli začínat, ale dostali jsme se do problémů, které chceme velmi rychle a intenzivně řešit. V předpolí, kde se měla zřídit startovací jáma pro razicí stroj, ale i v místech příjezdových cest, se objevily archeologické nálezy," řekl. SŽDC se snaží s archeology dohodnout koordinaci prací tak, aby provedli výzkumy v místech, kde investor potřebuje budovat.
Stavbu zaplatí ze zhruba 70 procent evropský operační programu Doprava I, jehož prostředky se mají vyčerpat do konce roku 2015. "S ministerstvem dopravy a SFDI hledáme možnosti takzvaného fázování staveb. Ucelené části stavby by se měly hradit z programu Doprava I a zbytek z operačního programu Doprava II," řekl náměstek.
Etapa Rokycany - Plzeň bude mít největší časový přínos ze všech úseků koridoru, protože zkrátí trať z 20 na 14 kilometrů, tedy z 20 na 12 minut. Jde o největší současnou stavbu v regionu, která zahrne nejdelší český železniční tunel vrchem Chlum na okraji Plzně o délce 4,2 kilometru. Delší, téměř pětikilometrový tunel, plánuje SŽDC ještě na IV. koridoru na jihu Čech mezi Nemanicemi a Ševětínem.
Na III. tranzitním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem. Loni skončila stavba Beroun - Zbiroh, letos Zbiroh - Rokycany. Pokračuje příprava optimalizace části Smíchov - Beroun, která bude rozdělena na tři úseky. Oba krajní, Praha - Černošice a Králův Dvůr - Beroun, budou hotové do roku 2018, prostřední do roku 2020 až 2022. Nejsložitější stavbou bude podle náměstka průjezd Černošicemi a Řevnicemi. "Tvoří se přípravná dokumentace a začíná se jednat o územním rozhodnutí a výkupech pozemků," dodal.
Průjezd Plzní ve směru na Domažlice za 950 milionů bude hotový ještě letos. SŽDC už vybírá dodavatele na rekonstrukci plzeňských kolejí ve směru na Prahu, také za miliardu korun.
Koridor z Prahy do Plzně bude dvojkolejný. V pokračujícím směru na Cheb vedou obě koleje do Pňovan na Plzeňsku. Z Pňovan až do Lipové u Chebu vede jedna kolej a z Lipové opět dvě stopy. Celá západní větev III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard korun, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.