"Neuspokojivý výkon se týká asi 20 procent středně velkých a velkých center. Hlavní problémy jsou neadekvátně velké centrum vůči lokalitě a špatné layouty, tedy příliš moc pater nebo komplikované a nepřehledné uspořádání pasáží, případně mrtvá místa center," uvedl Michal Soták ze společnosti Cushman & Wakefield.
Také podle vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí Jones Lang LaSalle Sylvie Samadi se asi pětina obchodních center potýká s nízkou návštěvností. Mezi hlavní důvody patří mj. špatná dopravní dostupnost, nízká příjmová kategorie lokálních obyvatel nebo přesycenost trhu v daném místě.
"Některé projekty otvíraly téměř plně obsazené, ale jejich výsledky byly hlavně zpočátku neuspokojivé. V dnešní době jsou zákazníci poněkud konzervativní a neradi mění svoje nákupní zvyklosti. Nová obchodní centra se musí více snažit 'lákat' své zákazníky na nové značky na trhu, zábavu, služby a marketingové akce," dodala Samadi.
Obsazenost nákupních center je podle Sotáka obecně stabilní, dokonce u některých center stoupá, protože pronajímatelé byly ochotní v krizi slevit z nájemného a dopronajmout některé jednotky. "Je ale pravda, že se v poslední době otevřely některé projekty, které nejsou plně obsazené a průměrnou obsazenost tak snižují (například Breda & Weinstein v Opavě, Šantovka v Olomouci)," dodal Soták.
Obchodní centra otevřená v minulých dvou letech se na trhu prosazují podle Sylvie Samadi velmi pomalu. Místo na trhu pro nové projekty ale existuje. "Počet míst vhodných pro výstavbu úspěšného projektu je velice limitován. Například v Praze vidíme prostor pro výstavbu projektu, který by sloužil obyvatelům Prahy 6. Na trhu určitě je prostor pro výstavbu menších lokálních projektů, takzvaných 'convinience centres', zaměřených na nákupy a služby denní potřeby pro obyvatelstvo žijící v bezprostředním okolí," uvedla Samadi.
Také podle Sotáka existuje na tuzemském trhu místo pro další nákupní centra. "A to jak pro malá 'obslužná' centra, tak pro velké projekty v Praze, nebo středně velké projekty, nebo rozšíření v regionálních městech. Města jako Kladno, České Budějovice, Brno nebo Plzeň mají prostor pro další růst," dodal Soták. V Praze vidí prostor pro připravované obchodní centrum na Vítězném náměstí, dále mají podle něj jasný potenciál ulice Na Příkopě a Václavské náměstí.
"Intenzivně se rozvíjí expanze retail parků, které umožňují obchodníkům pokrytí a expanzi do stále menších měst za příznivé nájemné a provozní náklady, prostor je také ještě v některých lokalitách pro menší lokální či sídlištní nákupní centra, respektive jejich rekonstrukce jako je například rekonstrukce obchodních domů Prior, které těží z dobré lokality," dodala Dita Kubánková ze společnosti DTZ.
V Česku je v současné době umístěno 90 moderních nákupních center s celkem více než 2,2 milionu metrů čtverečních hrubých pronajímatelných ploch. Čtvrtina všech těchto nákupních center je umístěna v Praze. Mezi 20 největšími nákupními centry, dle počtu nájemců, jich devět je v Praze, vyplývá z údajů společnosti Incoma GfK. V počtu nákupních parků je ČR pod průměrem EU, v porovnání s hodnotami z Británie a Francie zaostává Česko asi o 50 metrů čtverečních na tisíc obyvatel.