Kvůli zpřísňování podmínek, které vyžaduje nařízení Evropské unie, ministerstvo navrhuje přenesení této povinnosti právě na ÚCL, který podle resortu tuto agendu dokáže zajišťovat efektivněji.
Zpřísnit by se podle návrhu novely mělo například poskytování bezpečnostního osvědčení o spolehlivosti. To je vyžadováno u osob, které bez dohledu vstupují na letištní plochu a do dalších vyhrazených bezpečnostních prostorů letišť. Podle ministerstva jsou tyto podmínky v současnosti nedostatečné, pro udělení osvědčení stačí výpis z rejstříku trestů a čestné prohlášení, že žadatel není stíhán policií a orgány činnými v trestním řízení. Nově by si měl UCL u každého vydávaného osvědčení vyžádat výpis z policejních databází.
Zpřísnění pravidel pro udílení osvědčení může mít podle ÚCL vliv na ztížení pohybu po letištní ploše například při opravách nebo stavení činnosti. Lidí, kteří toto povolení potřebují, je totiž velké množství. Jen na pražském letišti je podle odhadu ministerstva dopravy vydáváno takovýchto povolení na 12.000 ročně. Kromě zaměstnanců letiště nebo leteckých společností může jít například o zaměstnance stavební firmy, která na ploše letiště provádí stavební práce. Na dřívější praxi, kdy o udělování oprávnění rozhodoval Národní bezpečnostní úřad a kdy vyřízení takovýchto osvědčení trvalo neúměrně dlouho, protestovali provozovatelé letišť.
ÚCL nyní uděluje bezpečnostní osvědčení pouze osobám, které nejsou zaměstnanci letišť nebo leteckých společností a za zaměstnance odpovídá zaměstnavatel. Nově by osvědčení měl vydávat pouze letecký úřad. K tomu by ÚCL náležel dohled například nad důsledností letištních kontrol při prohlídkách cestujících procházejících bezpečnostními rámy a rentgenovou kontrolou zavazadel, dozor nad zabezpečením letištních ploch, kam nemá veřejnost přístup nebo nad výcvikem policejních psů, kteří na letištích hledají výbušniny.