O přípravě sanace sesuvu půdy na D8 se rozhodlo po pěti měsících

06.11.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. listopadu (ČTK) - Pět měsíců od sesuvu půdy na dálnici D8 u Litochovic nad Labem rozhodla pracovní skupina o přípravě na jeho likvidaci. Nejdřív se má provést geologický průzkum a na jeho základě se má vypracovat projekt na odstranění závalu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má zakázku kvůli nedostatku času vypsat bez klasické veřejné soutěže. Přípravné práce mají stát zhruba 40 milionů korun, vyplývá z materiálu, s nímž se dnes seznámí vláda. Celé odstranění sesuvu si vyžádá stovky milionů až miliardu korun.

Sesutý svah podle meziresortní pracovní skupiny stále není stabilní a hrozí, že se masa zeminy může dát opět do pohybu a ohrožovat obyvatele Litochovic. Situací se vláda zabývala už koncem července, rozhodnutí o způsobu sanace samotného sesuvu a zajištění obdobně nestabilního okolního terénu nicméně odložila.

V rámci geologických průzkumů mají být provedeny kontrolní vrty a sondy, vítězná firma má rovněž určit rozsah území, které bude nutné sanovat, a připravit dokumentaci k získání územního a stavebního rozhodnutí k provedení samotných sanačních prací. Ředitelství silnic ji má vybrat v jednacím řízení s předem vytypovanými společnostmi s tím, že se řízení nemají účastnit firmy, které se podílely na přípravě stavby dálnice v geologicky nestabilním prostředí. Soutěže se tak nebudou účastnit -Geotest Brno, ostravská Unigeo a pražská společnost Aguatest.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňují ekologové ze sdružení Děti Země, podle kterých už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, upozorňovala řada geologů na hrozící riziko půdních sesuvů. Podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika pochybili úředníci ministerstva pro životní prostředí, kteří souhlasili s variantou stavby bez dlouhého tunelu přes nestabilní území a zároveň i projektanti, kteří se podíleli na vypracování dokumentace pro hodnocení vlivů stavby na životní prostředí.

Svah se na rozestavěnou dálnici utrhl letos 7. června. Sesuv poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky, přerušil zhruba 200 metrů kolejí mezi Úpořinami a Chotiměří a zavalil rozestavěnou dálnici. Škody jsou zatím odhadovány na několik stovek milionů korun až jednu miliardu s tím, že na jejich pokrytí budou využity peníze z rozpočtů ministerstev dopravy a životního prostředí. Podle dřívějšího vyjádření premiéra v demisi Jiřího Rusnoka zával nezpozdí plánované dokončení dálnice v roce 2015.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK