"Dopravní podnik ani Praha o žádné peníze nepřichází," ujišťoval na čtvrteční tiskové konferenci nový ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Veřejně přístupné dokumenty však hovoří jinak.
Podle aktuální Měsíční monitorovací zprávy o průběhu čerpání SF/ FS a národních zdrojů v programovém období 2007-2013 za měsíc září 2013, kterou na svých webových stránkách zveřejnilo MMR, podal pražský dopravní podnik jednu žádost na projekt týkající se pražského metra v celkové výši 18,4 miliardy korun. U těchto projektů Evropská komise proplácí až 85 procent těchto nákladů. Při stanovování podmínek Operačního programu Doprava (OPD), kam spadá i dostavba pražského metra, však bylo na tuto stavbu přiděleno 5,1 procenta celkové alokace operačního programu. To je 8,978 miliardy korun. Pražský dopravní podnik tak mohl v současném programovém období získat na metro maximálně necelých devět miliard korun.
Ministerstvo dopravy jako řídící orgán OPD ale ve čtvrtek oznámilo, že kvůli porušení zákona o zadávání veřejných zakázek sníží maximální možný limit dotace o 25 procent a DPP vyplatí 7,4 miliardy korun. Rozdíl, o které dostavba metra A definitivně přijde, tak činí 1,6 miliardy korun.
O zkrácení dotace ministerstvo dopravy rozhodlo kvůli výsledkům kontroly, podle které podnik pochybil ve dvou zadávacích řízeních na stavební a technologické práce. Podmínky prý byly diskriminační. V jednom případě údajně chybně stanovil příliš vysoký obrat firem, které měly možnost o zakázku na dostavbu metra usilovat. Ve druhém případě chtěl, aby firma, která vyhraje tendr, měla česky hovořící zaměstnance. Obě zakázky se uskutečnily za éry exředitele podniku Martina Dvořáka. DPP s výtkami ministerstva nesouhlasí a hodlá se proti nim bránit. Na výši dotace to však vliv mít nebude.
Pražský magistrát se už před časem dohodl s Evropskou investiční bankou o poskytnutí úvěru, který mohl narůst až na 11 miliard korun. Původně sice nechtěla Praha čerpat tento úvěr celý, nyní však vedení města přiznává, že úvěrovou linku využije celou.
Částečnou záchranu pro DPP by mohlo znamenat 3,7 miliardy korun, které se mají na modernizaci a rozvoj pražského metra přesunout z Operačního programu Životního prostředí, které má problémy s čerpáním přidělených peněz. Přesun ještě musí schválit Evropská komise, jejíž postoj kvůli odhaleným pochybením nemusí být vstřícný. I pokud by nakonec přesunutí peněz mezi operačními programy Brusel posvětil, nelze to považovat za kompenzaci za snížení dotace. Půjde případně o peníze navíc, které by DPP získal, i kdyby o výše uvedených 1,6 miliardy korun nepřišel.