"Od minulého týdne vyrábíme sedadla pro vlaky Eurostar, které jezdí mezi Velkou Británií a Franci pod kanálem La Manche. Jde o necelých 10.000 samostatných sedadel. Jde o náš první projekt, který děláme přímo v Tachově pro významného zákazníka, protože jde o docela luxusní vagony," uvedl. Sedadla dodává Grammer koncernu Siemens, který vlaky staví. "U nás je pěnujeme, šijeme, polstrujeme i montujeme," uvedl Kořínek. Tachovský podnik podle něj velmi aktivně jedná s dalšími světovými výrobci vlaků a nové zakázky už by měly přibýt v dalším roce.
Další kontrakt získal pro terénní offroad vozidla, konkrétně pro stavební stroje a traktory. "Výrobu zahájíme v prosinci. Navrhli jsme sedadla na určité typy vozidel a ty jsme nabídli na trh. Zákazník si pak zvolí barvu, potah nebo lehké úpravy," uvedl.
Sedadla do vlaků už by měly letos tvořit do pěti procent obratu. "Offroad bude také zatím malý podíl, zhruba stejně velký. Ale je šance, že se tam chytíme a v roce 2015 bychom chtěli naskočit do tohoto byznysu trochu více," uvedl Kořínek. Podle něj už by pak sedadla pro terénní vozy měla tvořit desítky procent z obratu. Firma chce také uspět u speciálních strojů do lesů a polí. "Pilotní dodávka představuje desítky předsériových kusů," uvedl. Firma začíná s jejich odpružením a mechanikou a v příštích roce už chce dodávat kompletní sedadla.
Podnik postupně mírně zvyšuje podíl na evropském trhu sedaček pro nákladní vozy, kde má 36 procent. "Běží jednání s dalšími automobilkami," uvedl Kořínek. Firma nyní vyrábí denně 550 sedadel pro řidiče i spolujezdce. Sedačka, jejíž životnost je 15 let, obsahuje až 600 dílů, z nichž desítky jsou vlastními patenty firmy. Tvoří téměř polovinu obratu a zbytek díly sedadel pro Audi a BMW, například hlavové a loketní opěrky.
Díly sedadel pro terénní stroje vyrábí firma v nové hale za 300 milionů korun, kterou zprovoznila loni v říjnu. Grammer Tachov od vzniku před 15 lety trvale přijímá lidi a zvyšuje obrat s výjimkou roku 2009, kdy začala ekonomická krize. Tehdy ukončil spolupráci s pracovními agenturami a od té doby má výhradně vlastní zaměstnance.