Letošní propad v tržbách kvůli úbytku cestujících dopravní podnik odhadl na 4,5 milionu korun. Vedle zdražení jízdného by výpadek tržeb mělo podniku kompenzovat i zvýšení dotace z městské pokladny. Již letos město podniku zvedlo provozní dotaci ze 158,5 milionu korun na 161,5 milionu korun, pro příští rok se počítá se zvýšením dotace na 163,5 milionu.
Na úbytek cestujících a nižší výnosy dopravní podnik zareagoval již v polovině července, když s vidinou úspory několika milionů korun změnil provoz na pěti linkách a jednu linku úplně zrušil. Proti tomu se však zvedla vlna odporu obyvatel, načež podnik od září redukci zmírnil. Podle primátora tak z plánovaných úsporných změn zůstala v platnosti jen asi desetina.
Naposledy dopravní podnik s cenami jízdného hýbal v polovině letošního července. Změna se týkala jízdenky zakoupené přímo u řidiče, která zdražila z 15 na 18 korun. Nově však začalo platit, že jízdenku lze použít jako přestupní. Papírové jízdenky zakoupené mimo vozidlo, například v trafice, jsou nepřestupní. V červenci také zlevnilo celodenní jízdné zakoupené u řidiče z 65 na 55 korun. Poslední plošné zdražení jízdného v hradeckém MHD bylo k 1. září 2011.
Dopravní podnik města Hradce Králové má vlastní tržby téměř 200 milionů korun, k nimž od města dostává dotaci na provoz. Loni měl podnik ztrátu milion korun, předloni vykázal zisk 1,6 milionu korun. Firma má zhruba 400 zaměstnanců.
Zdeněk Rychtera dr