Praha věděla o údajně neplatných smlouvách s Metrostavem od září

21.11.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 21. listopadu (ČTK) - Praha měla materiál ohledně údajně neplatných smluv s firmou Metrostav na stavbu tunelu Blanka k dispozici od září, vyplývá to z informací ČTK. Radní jej ale projednali a zveřejnili až poté, co Metrostav ve středu oznámil přerušení stavby. Práce by se měly zastavit 7. prosince kvůli tomu, že Praha stavební firmě dluží více než 2,1 miliardy korun a chybí smluvní dodatky na vícepráce.

Praha dosud za stavbu zaplatila 25 miliard korun. "Město bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat," řekl ve středu na tiskové konferenci primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Tunelový komplex by měl dohromady stát 36 miliard korun. Přerušení prací nejspíš oddálí plánované otevření tunelu na jaře příštího roku. Podle informací ČTK by to mohlo být o dva měsíce, tedy na konec června.

Praha sice Metrostavu neplatí, peníze na stavbu prý ale má. Podle informací ČTK se budou do rozpočtu na příští rok přesouvat z letoška čtyři miliardy, které byly letos v rozpočtu vyčleněny právě na stavbu Blanky. Politici ale hledají cestu, jak zákonným způsobem proplatit vícepráce, které v průběhu stavby vznikly. Podle zákona o veřejných zakázkách totiž nesmí práce nad rámec smlouvy přesáhnout 20 procent celkových nákladů. Pražští radní už čelí stíhání kvůli jinému problematickému projektu - opencard.

Město si proto již několik měsíců nechává zpracovat kategorizaci prací na stavbě komplexu Blanka. Už za primátora Bohuslava Svobody (ODS) vznikla řada posudků. Žádný z nich ale podle všeho nepřišel s jednoznačným řešením.

Za situaci podle Hudečka nese odpovědnost někdejší vedení Prahy z éry exprimátora Pavla Béma (ODS). Právě z té doby pochází problematické rozhodnutí o stavbě Blanky, ale třeba i kontroverzního projektu opencard a dalších. Bém to ale odmítá a viní současné politiky z neschopnosti a zadlužování města.

Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Komplex měří 5,5 kilometru, jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý zhruba 2,23 kilometru.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK