V Plzeňském kraji ujedou vlaky příští rok o 6 pct kilometrů méně

22.11.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 22. listopadu (ČTK) - Osobní a spěšné vlaky v Plzeňském kraji ujedou s novým jízdním řádem o 5,6 procenta kilometrů méně než letos, tedy přes 5,26 milionu km. Zrušeny budou nejméně využívané spoje, které vozí jen jednotky cestujících, což jsou výhradně vlaky v okrajových časech. Odjezdy a příjezdy se změní minimálně, vlaků bude vypravováno stejně, v pracovních dnech 420. ČTK to řekli ředitel krajského centra Českých drah (ČD) v Plzni Vladimír Kostelný a Zdeňka Kmochová, ředitelka firmy POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy). V celé ČR klesne příští rok objem regionální železniční dopravy o 1,25 procenta.

Plzeňský kraj od roku 2002 trvale zvyšoval objednávku u ČD, na příští rok objednal poprvé méně vlaků. Železnice má trvale tvořit páteř veřejné dopravy; na ni se napojují autobusy. Rozsah železniční dopravy v kraji bude v příštím roce odpovídat roku 2009.

"Vzhledem k finančním možnostem kraje jsme museli regionální dopravu dopravu zoptimalizovat," řekla Kmochová. Na její zajištění dostanou příští rok ČD v Plzeňském kraji 590 milionů Kč, o 20 milionů méně než letos. "Z toho 74 procent, což je s Moravskoslezským krajem nejvyšší podíl ze všech krajů v ČR, tvoří přímá dotace Plzeňského kraje a zbytek je účelová dotace státu. Náš kraj nejlépe platí všechny požadavky ČD," uvedla.

Plzeňský kraj hradí kromě ztrát z dopravy také vyšší cenu dopravní cesty, inflaci a odpisy za nákupy nových motorových vlaků RegioShark, jichž ČD pořídily devět, z toho sedm s dotací EU. Díky nim bude od 15. prosince fungovat na trati Plzeň - Domažlice nový koncept jízdního řádu. "V sobotu a v neděli tam budou jezdit jenom nové vlaky, v pracovní dny je ještě ve špičkách doplní klasické soupravy. Nové jednotky zkrátí dobu cestování z Plzně do Domažlic o osm minut. Kromě dopoledne pojedou v hodinovém taktu, o víkendu ve dvouhodinovém.

Kvůli minimálnímu využití byly zrušeny čtyři páry vlaků, které jezdily z Domažlic do Furth im Waldu; zůstaly dva páry denně. Stejné to je v dalším přeshraničním úseku Špičák - Plattling.

Osobní vlak do Klatov, který odjížděl z Plzně v 08:10, bude nově jezdit dále do Železné Rudy-Alžbětína pouze v sezóně v období od 15. prosince do 16. března a od 14. června do 21. září.

Jednotky RegioShark začnou nově jezdit o víkendech také na trati Plzeň - Žatec a Rokycany - Plzeň - Mariánské Lázně. Kromě nich se bude v regionu pohybovat 15 nových souprav Regionova.

Největší stavební akcí na kolejích bude příští rok přestavba uzlu Plzeň a rekonstrukce tranzitního koridoru Rokycany - Chrást u Plzně, a to za plného provozu všech vlaků, které budou jezdit vždy po jedné koleji; ojediněle se objeví náhradní autobusy.

U rychlíkových a expresních spojů, které u ČD objednává ministerstvo dopravy, dojde v regionu pouze k drobným úpravám časů. Největší novinkou jsou četnější jízdy přímých vlaků Pendolino ze severní Moravy na západní Čechy. Pojedou dvakrát denně téměř po celý týden.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK