ČD chtějí přesvědčit věřitele ČD Cargo, aby počkali se splácením

24.11.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. listopadu (ČTK) - České dráhy chtějí přesvědčit věřitele dceřiné ČD Cargo, aby ještě počkali se splacením dluhopisů za miliardu korun. V dnešním pořadu ČT Otázky Václava Moravce to prohlásil generální ředitel dopravní společnosti Dalibor Zelený a připustil, že firmě ČD také částečně pomohou.

"My se hlavně snažíme přesvědčit věřitele, že si mají ještě další dva roky počkat, protože pak dostanou o dvě procenta více," prohlásil Zelený a dodal, že jsou připraveni i na plán B, kdy by jejich výzvu věřitelé nevyslyšeli.

"Jsme přesvědčeni, vzhledem k tomu, jak jsme se rozhodli pomoci dceřiné společnosti ČD Cargo jak organizačně, tak i jako laskavá matka nemocné dceři, že její výsledky budou v příštím roce rozumné tak, aby si na to (splacení dluhopisů - pozn. red.) částečně vydělala sama a částečně jí samozřejmě při takové ´dardě´ musí pomoci mateřská firma," doplnil šéf Českých drah.

Až 360 milionů korun získá ČD Cargo od ČD prodejem 80 lokomotiv a 4500 vagonů určených do šrotu. Zelený v pořadu řekl, že k transakci dojde na přelomu roku. "Mateřská firma odkoupí vozy a lokomotivy. Všechny lokomotivy a větší část vozů sešrotuje a rozebere vlastními silami a prodá až tříděný šrot, na kterém více vydělá. Zbytek vozů, přes dva tisíce, prodá, ale kontrolovaným šrotovnám. To znamená takovým, které zabrání, aby se potom tyto vozy nevrátily na české dráhy, protože do šrotu jdou proto, že jsou technicky nezpůsobilé," uvedl Zelený.

Minulé vedení ČD Cargo zkritizoval, že kvůli špatným smlouvám na údržbu a opravy vozového parku, které se někdy dokonce navzájem popíraly, se za posledních tři a půl roku nepodařilo dceřiné společnosti sešrotovat ani jediný vůz. "Management ČD Cargo dostal za úkol všechny smlouvy na údržbu a opravy přehodnotit a dát do pořádku tak, aby už nebyly ve sporu se žádným ´opravcem´. To se k pátku tohoto týdne podařilo a poslední smlouvy byly smírně vyřešeny," doplnil generální ředitel Českých drah.

ČD Cargo se v poslední době potýká s poklesem přeprav a prohlubováním ztrát v segmentu jednotlivých vozových zakázek. V pololetí firma skončila se ziskem 208 milionů korun, byl v něm ale započítán prodej dlouhodobého majetku. Hospodaření firmy by mohlo podpořit snížení poplatků za použití kolejí, zatím ho ale nemá jisté. Loni se nákladní dopravce, který zaměstnává zhruba 9500 lidí, propadl do ztráty zhruba dvě miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK