"Není to definitivní rozhodnutí o rozsahu zpoplatnění," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Kabinet podle něj vybere nejvhodnější variantu, podle které se bude připravovat výběrové řízení na nového poskytovatele mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší smlouva se současným provozovatelem - společností Kapsch. Přesto ale bude mít budoucí vláda možnost rozhodnutí přehodnotit a vybrat jinou variantu, dodal Neřold.
Kromě rozsahu zpoplatnění se materiál ministerstva dopravy zabývá i otázkou, jak do infrastruktury přinést více peněz. Úřad v něm například navrhuje od roku 2015 zvýšit poplatky u kategorie nejekologičtějších kamionů splňujících normu Euro 5 a vyšší o čtvrtinu. Původně úřad plánoval zvyšování sazeb mýtného už od příštího roku, nakonec ale od záměru ustoupil.
S rozhodnutím o budoucí podobě mýtného systému je potřeba spěchat. Návrh variant řešení předkládá dopravní resort kvůli častým změnám na ministerském postu s ročním zpožděním. Kvůli předpokládané délce veřejné soutěže a velkému riziku odvolání neúspěšných uchazečů o mnohamiliardovou zakázku je podle odborníků nutné výběrové řízení vypsat nejpozději na konci příštího roku. Při pozdějším vyhlášení soutěže by hrozilo, že se ji nepodaří uzavřít včas, a bude nutné situaci řešit provizorně pomocí dodatků ke smlouvám, jak se to stalo i v roce 2006 s firmou Kapsch.
Časovému presu odpovídají i lhůty jednotlivých kroků, které mají podle ministerstva dopravy vést k vypsání výběrového řízení. Ještě do konce letošního roku chce vypsat výběrové řízení na projektového manažera, který dokumentaci k tendru připraví, a zároveň vybrat pracovní skupinu, která bude na projekt dohlížet a postará se o rozvoj nového mýtného systému. Základní parametry zakázky na výběr nového poskytovatele mýtného by pak měly být hotové do poloviny příštího roku.
Přestože konečné rozhodnutí o rozsahu zpoplatnění vzejde teprve z jednání vlády, dopravní resort už předem uvedl, že nedoporučuje varianty předpokládající rozšíření elektronického mýtného na silnice nižších tříd. Zavedení výkonového zpoplatnění na silnicích druhé a třetí třídy by podle analýzy efektivity systému bylo příliš nákladné a podíl provozních nákladů by pravděpodobně překročil 30 procent výnosů z poplatků.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od začátku roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Zatímco první tři roky se vztahovalo na auta nad 12 tun, od roku 2010 je určeno pro vozy nad 3,5 tuny. Do konce letošního roku by celková výše výběru mýtného od kamionů a autobusů měla dosáhnout 49 miliard korun. Nákladnost současného systému v minulosti kritizoval například Nejvyšší kontrolní úřad, podle jehož kontroly se od zahájení provozu do roku 2011 na mýtném vybralo 31,3 miliardy korun, náklady na jeho výběr přitom dosáhly poloviny výnosů.
Mikrovlnná technologie Kapsche si v ČR vyžádala například vybudování přes 170 mýtných bran na zpoplatněných komunikacích.
Jednotlivé navrhované varianty rozšíření mýtného systému:
a)bez dalšího rozšíření;
b)rozšíření o síť silnic I. třídy s vysokou efektivitou výběru mýta o rozsahu cca 1000 km;
c)rozšíření o celou síť silnic I. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;
d)rozšíření o celou síť silnic I. třídy, vybrané úseky silnic II. a III. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;
e)rozšíření o celou síť silnic I., II. a III. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;
Zdroj: ministerstvo dopravy