Cena elektřiny se skládá z ceny za vyrobenou elektřinu, z poplatků za přepravu a distribuci i za související systémové služby. Kromě plateb za vyrobenou nebo též silovou elektřinu podléhají všechny složky rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Ten minulý týden oznámil, že cena elektřiny pro domácnosti příští rok zlevní v průměru o 10,9 procenta.
Největší pokles cen elektřiny pro domácnosti ERÚ očekává u firmy ČEZ, a to o 12 procent. Pražská energetika (PRE) by měla zlevnit o 9,5 procenta a E.ON, který působí hlavně v Jihočeském a Jihomoravském kraji, by měl elektřinu domácnostem zlevnit o 8,8 procenta.
"Centropol Energy bude v příštím roce dodávat svým stávajícím i novým zákazníkům silovou elektřinu levnější o 12 až 18 procent v závislosti na zvoleném tarifu. K největšímu poklesu cen dojde u zákazníků na územích s dominancí PRE, a to až o 18 procent. Naši zákazníci na územích s dominancí ČEZ ušetří v příštím roce až 16 procent z cen silové elektřiny," uvedl obchodní ředitel a člen představenstva Centropol Energy Lukáš Pokrupa.
Například domácnost, která je zákazníkem Centropol Energy na území s dominancí firmy ČEZ, využívající v bytě k vytápění přímotopy, ušetří v příštím roce zhruba 3100 korun. Majitelé rodinného domu na stejném území, kteří jsou také zákazníky Centropol Energy a využívají přímotopy, ušetří v porovnání s letošním rokem téměř 6000 korun.
Ceny elektřiny by podle Pokrupy mohly dál klesnout. "Nedávný krok České národní banky, která svými intervencemi zdražila euro ve vztahu ke koruně, měl vliv na přípravu nových ceníků. Bez tohoto zásahu, který má být podle ČNB dlouhodobý, by mohly být ceny elektřiny v příštím roce pro naše zákazníky ještě příznivější," míní Pokrupa.
Centropol Energy působí na trhu s elektřinou od roku 2007, na trh se zemním plynem vstoupila počátkem roku 2010. Zemní plyn a elektřinu dodává více než 370.000 zákazníkům. Převážnou část odběratelů, zhruba 80 procent, tvoří domácnosti. Zbylých 20 procent jsou města a obce, organizace státní správy či malé a střední firmy.
Vloni firma utržila šest miliard korun. Meziročně tak zvýšila tržby o 29 procent z 4,65 miliardy korun v roce 2011.