Dohoda by měla výrazně omezit byrokratické překážky obchodu a zlepšit obchodní podmínky pro nejchudší země světa. Měla by ale také obnovit otřesenou důvěru ve schopnost WTO sjednávat smlouvy o globální liberalizaci obchodu.
Hlavní překážkou shody byla neochota Indie přijmout návrhy Spojených států a dalších zemí na postupné rušení subvencování potravin pro chudé. V prvních dnech ministerské konference na Bali to tedy vypadalo, že jednání, která po svém zářijovém nástupu do čela WTO inicioval nový šéf organizace Roberto Azevedo, stojí na pokraji krachu.
Dnes ale indický ministr obchodu Ánand Šarma oznámil, že návrh dohody přijímá, čímž otevřel dveře k jejímu schválení plénem. "Je to vítězství pro WTO a globální společenství," řekl podle agentury Reuters Šarma. "Je to velký den, historický den," dodal.
Indie byla klíčovou zemí pro úspěch vyjednávání a hrála už jednu z hlavních rolí ve zmaření dohod takzvaného katarského kola v minulém desetiletí. To začalo už v roce 2001, opakované pokusy o dohodu však v minulém desetiletí zkrachovaly, což otřáslo pozicí WTO.
Nynější dohoda je mnohem omezenější než dalekosáhlé návrhy katarského kola a přináší zejména zjednodušení a standardizaci celních procedur. WTO odhaduje, že navrhované zmírnění celních bariér by zvýšilo hodnotu globálního obchodu o jeden bilion dolarů na zhruba 23 bilionů dolarů (více než 461 bilionů Kč) ročně.