Současnou dohodu obě strany nazývají přijatelným kompromisem. Společnost si od nově nastavených podmínek ve firmě slibuje proti letošku zhruba stomilionovou úsporu na osobních nákladech na zaměstnance. Ty firma potýkající se s ekonomickými potížemi během roku postupně propouštěla a předpokládá, že ke konci roku bude zaměstnávat 7700 lidí, uvedl mluvčí mateřských Českých drah Petr Šťáhlavský.
Další propouštění zaměstnanců dohoda nad kolektivní smlouvou nezahrnuje, uvedl Nekola s tím, že omezování počtu zaměstnanců je obsaženo v podnikatelském plánu pro příští rok, jehož projednání dozorčí rada dopravce odložila na leden. Plán přitom počítá s propuštěním 411 provozních zaměstnanců, což se podle odborů projeví na provozuschopnosti společnosti.
Odbory původně chtěly kolektivní vyjednávání o zaměstnaneckých podmínkách odložit na dobu, než dopravní resort převezme nový ministr. Budoucí hospodaření společnosti totiž závisí na ochotě budoucí vlády podpořit dlouhodobě ztrátovou přepravu jednotlivých vozových zásilek, které přepravuje v drtivé většině pouze Cargo, protože pro soukromé dopravce nejde o finančně zajímavou příležitost.
Cenové zvýhodnění finančně neatraktivních jednotlivých zakázek nyní odbory tuší pod prohlášením o podpoře nákladní železniční dopravy obsaženém v dohodě vznikající vládní koalice. "V prvním kvartálu bude sledovat vývoj ekonomiky v naší společnosti a pokud se naplní některá prohlášení budoucí vlády, domníváme se, že by společnost Cargo mohla začít generovat standardní zisk," uvedl Nekola.
Pokud se to stane, dostanou zaměstnanci podle dohody s vedením odměny odpovídající procentnímu nárůstu mezd. Právě jednoprocentní nárůst mezd dojednaly odbory zaměstnancům Správy železniční dopravní cesty a 1,4 procentní růst u Českých drah.
ČD Cargo se v poslední době potýká s poklesem přeprav a prohlubováním ztrát v segmentu jednotlivých vozových zakázek. V pololetí firma skončila se ziskem 208 milionů korun, byly v něm ale započítány i prodeje dlouhodobého majetku. Firma počítala i se sníženými poplatky za použití dopravní cesty, které ale zatím není jisté. Loni se nákladní dopravce propadl do ztráty dvou miliard korun.