Dohady mezi státem a železničními dopravci se prakticky týkají pouze trati mezi Prahou a Ostravou, kde dopravci jezdí na své komerční riziko a nepobírají od státu náhrady za ztrátu z provozu. Právě kvůli konkurenci jsou ale běžné ceny jízdenek na této trati výrazně nižší, než je deklarované obyčejné jízdné. Jízdenky za tuto cenu si tak ve skutečnosti kupoval málokdo a v praxi sloužily jen pro dopočet ceny u nařízených slev. To dopravní resort opakovaně kritizoval a letos v létě se proto neúspěšně pokoušel nařízené slevy s výjimkou úlev pro tělesně postižené zrušit zcela.
Důvodem měl být neustále se zvyšující balík peněz, které ministerstvo dopravy železničním a autobusovým dopravcům kvůli žákovským a studentským slevám vyplácelo. Zatímco v roce 2011 to bylo 214 milionů korun, o rok později o deset procent víc. Při zachování současných pravidel předpokládal resort pro letošní rok nárůst kompenzace na 260 milionů korun. Plošnému zrušení slev ale nakonec zamezila vláda.
Dohodu o změně v účtování dlouhou dobu brzdil spor mezi společností Student Agency patřící brněnskému podnikateli Radimu Jančurovi a Českými drahami. Návrh ministerstva dopravy drahám umožňoval nárokovat kompenzace na slevy na základě statistických sčítání, zatímco konkurenti prodávající jízdenky výhradně s místenkou museli pro doplatek doložit nárok u každého prodaného dokladu. Tento bod ze smlouvy vypadl teprve koncem listopadu, kdy úřad stejné podmínky nařídil i státnímu dopravci.
Rozsah státem nařízených slev:
Kategorie cestujících železnice silnice MHD Integrovaný dopravní systém Děti do 6 let 100 % 100 % 100 % 100 % od 6 do 15 50 % 50 % 50 % 50 % Žáci 6 - 15 let 62,5 % 62,5 % 50 % 62,5 % Studenti 15 - 26 let 25 % 25 % 50 % 25 % Zdravotně postižení (držitelé průkazu ZTP, ZTP/P) 75 % 75 % 100 % 75 % Průvodce držitele průkazu ZTP/P 100 % 100 % 100 % 100 % Návštěvy rodičů v ústavech 75 % 50 % - 50 %
Zdroj: Ministerstvo dopravy