ČD využijí dvouletou rámcovou smlouvu, aby byly připravené, až ministerstvo dopravy tendry vypíše, doplnil Joklík. "V zásadě se takto snažíme získat náskok a předejít situaci, že kvůli zdlouhavému soutěžení dodavatelů podle zákona o veřejných zakázkách nestihneme dodržet termíny, jako to bylo například v případě soutěže Olomouc - Krnov - Ostrava," uvedl Joklík.
Linku z Olomouce do Ostravy severní trasou považovalo ministerstvo dopravy za pilotní projekt, který měl být v rámci otevírání železničního trhu vzorovým příkladem. Poté, co ČD včas nedokázaly nakoupit požadovaná vozidla, se do soutěže přihlásili pouze dva dopravci, z nichž jeden - společnost Arriva - nesplnil zadávací podmínky a výběrové řízení muselo být zrušeno.
Kromě pětice linek z Prahy na západ a severozápad Čech a spojení Liberce s Pardubicemi a Ústím nad Labem dopravce počítá s nasazením nových vlaků i na tratě z Prahy do Brna přes Českou Třebovou a z Brna do Olomouce přes Břeclav. Část peněz na nákup vlaků má být podle drah zaplacena z evropských peněz prostřednictvím regionálních operačních programů a Operačního programu doprava. Kolik vozidel nakonec dopravce skutečně odebere, bude záviset na tom, jak se podaří evropské dotace získat a podle toho, kdy ministerstvo soutěže na nového dopravce vypíše.
S myšlenkou vypsání tendrů na nové linky přišlo ministerstvo dopravy v polovině září. Úřad tehdy uvedl, že veřejné soutěže stihne vypsat do konce loňského roku a že soutěž o první trať by mohla začít do konce září. S blížícím se termínem nicméně úřad původní odhady korigoval s tím, že nechce rozhodnutí uspěchat.