"Znevýhodňujeme si vlastní dopravce tím, že na ně klademe další a další povinnosti," uvedl Felix. Nepředpokládá ani, že by nový systém dokázal podvodům s vykazováním povinných přestávek zabránit. Dopravci se naučili obcházet digitální tachografy a podobné to bude i s novou technologií, míní.
Po vstupu úpravy v platnost na začátku příštího roku začne běžet tříletá lhůta na zavedení chytrých tachografů na trh. Během dalších 15 let by pak měla být těmito zařízeními vybavena všechna nákladní auta nad 7,5 tuny.
V nejbližší budoucnosti tak zavádění nových tachografů pro dopravce žádné náklady navíc nepředstavuje. Nová vozidla budou inteligentními tachografy vybavena po roce 2018 a u starších vozidel mohou dosloužit současné digitální tachografy. Ty jsou povinné u nových vozidel od roku 2006, uvedl vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů Česmadu Jan Medveď.
Nyní používaná digitální technologie využívá informací z vozidla. Odečítá data z řídící jednotky a z převodovky, aby poznala, co vozidlo v daný moment dělá. To se ale řidiči naučili obcházet prostřednictvím zařízení, které tachografu hlásí přestávku, přestože je vozidlo v pohybu. Takovýmto podvodům má doplnění technologie o satelitní kontrolu zamezit.
Povinnost mít nainstalovaný inteligentní tachograf se má týkat pouze řidičů z povolání. Nařízení se nebude vztahovat například pro řemeslníky, pro něž není řízení hlavní činnost. Řidič nákladního auta může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout. Denně může řídit nanejvýš devět hodin a nejméně 11 hodin musí odpočívat.